Statistika nafte
Referentni metapodatci u Euro SDMX Metadata Strukturi (ESMS)
Agencija za statistiku BiH
1. Kontakt
2. Podatci o ažuriranju metapodataka
3. Predočenje statistike
4. Jedinica mjere
5. Referentni period
6. Institucijski mandat (ovlasti)
7. Povjerljivost
8. Politika diseminacije
9. Učestalost diseminacije podataka
10. Dostupnost i razumljivost
11. Upravljanje kvalitetom
12. Relevantnost
13. Točnost i pouzdanost podataka
14. Pravodobnost i točnost objave
15. Usklađenost i usporedivost
16. Troškovi i opterećenje
17. Preispitivanje podataka
18. Statistička obrada
19. Komentar
1. Kontakt
1.1. Nadležna institucija AGENCIJA ZA STATISTIKU BOSNE I HERCEGOVINE
1.2. Nadležna organizacijska  jedinica Sektor za poljoprivredu okoliš i regionalne statistike - Odsjek za transport, okoliš, energiju i regionalne statistike 
1.3. Kontakt osoba Ševala Korajčević
Nermina Pozderac
1.4. Uloga kontakt osobe Ravnateljica odsjeka za transport, okoliš, energiju i regionalne statistike
Stručni savjetnik u Odsjeku za transport, okoliš, energiju i regionalne statistike
1.5. Kontakt poštanska adresa Zelenih beretki 26, 71 000 Sarajevo, Bosna i Hercegovina
1.6. Kontakt e-mail adresa sevala.korajcevic@bhas.gov.ba
nermina.pozderac@bhas.gov.ba
1.7. Broj telefona  +387 33 911 949
1.8. Broj faksa  +387 33 220 622
2. Podatci o ažuriranju metapodataka
2.1. Datum posljednje potvrde valjanosti metapodataka 29.10.2021.
2.2. Datum posljednje objave metapodataka 29.10.2021.
2.3. Datum posljednjeg ažuriranja metapodataka 29.10.2021.
3. Predočenje statistike
3.1. Opis podataka Prikupljaju se podatci o proizvodnji, nabavci i uporabi sirove nafte, rafinerijskih sirovina i aditiva, zatim podataka o proizvodnji, uvozu, izvozu, zalihama, reciklaži, razmjeni proizvoda, osobnoj potrošnji, gubitcima i prodaji ovisno o vrsti potrošača različitih naftnih derivata i ostali podatci neophodni za izradu bilance nafte i derivata nafte i ispunjavanje zahtjeva iz Aneksa B Uredbe (EC) 1099/2008 o energetskoj statistici.
3.2. Klasifikacije korištene u istraživanju - Klasifikacija djelatnosti KD BiH 2010, koja sadržajno i strukturno cjelovito odgovara EU Statističkoj klasifikaciji djelatnosti NACE Rev 2
- Carinska tarifa BiH
- Klasifikacija energenata prema Uredbi (EC) 1099/2008, C48 sukladno s UN međunarodnom klasifikacijom IRES (International Recommendations for Energy Statistics), osobito s poglavljem 3: "Standardna međunarodna klasifikacija energenata"
3.3. Sektor obuhvaćen istraživanjem Podatci energetske statistike pokrivaju sve glavne odjele gospodarstva uključene u proizvodnju, trgovinu, preobliku energije ili njenu potrošnju.
3.4. Statistički koncepti i definicije Ukupna proizvodnja obuhvata ukupnu proizvodnju derivata nafte na teritoriju države.
Uvoz / Izvoz jesu količine nafte i derivata nafte koje su prešle državnu granicu.
Saldo zaliha jeste razlika između zaliha u prvomu danu u godini (početnih zaliha) i zaliha u zadnjemu danu u godini (krajnjih zaliha).
Krajnja potrošnja obuhvata potrošnju energije raspoložive za krajnju potrošnju u neenergetske i energetske svrhe.
Krajnja neenergetska potrošnja jeste potrošnja energije u tehnološkom procesu za proizvodnju neenergetskih proizvoda.
Krajnja energetska potrošnja obuhvata krajnju potrošnju u industriji, građevinarstvu, prometu, domaćinstvima, poljoprivredi i ostalim potrošačima.
Metodologija za prikupljanje podataka i izradu pojedinačnih energetskih bilanca usklađena je s međunarodnim standardima IEA/OECD i Eurostat-a. Metodologija je opisana u Priručniku za energetsku statistiku (Energy Statistics Manual). Primjenjuju se definicije iz Aneksa A Uredbe (EC) 1099/2008 o energetskoj statistici (Regulation (EC) No 1099/2008 on energy statistics).
3.5. Statistička jedinica Izvještajne su jedinice poslovni subjekti, odnosno pravne osobe i njihove registrirane lokalne jedinice koje su po svojoj glavnoj djelatnosti razvrstane u područja D, G, C i B suglasno s KD BiH 2010. Izvještajne su jedinice istovremeno i jedinice promatranja. Izvještajne jedinice (pravne osobe) daju podatke pojedinačno za svaku industrijsku lokalnu jedinicu u svom sastavu. U nekim slučajevima registrirane lokalne jedinice same neposredno dostavljaju podatke.
3.6. Statistička populacija Podatci se prikupljaju od poduzeća koja se bave proizvodnjom i preradom nafte i derivata nafte, uvoznika i distributera nafte i derivata nafte, poduzeća iz područja G - Trgovina na veliko i malo (grana 46.7), C - Prerađivačka industrija, D - Proizvodnja i snabdijevanje električnom energijom i plinom i krajnjih potrošača iz područja B - Vađenje ruda i kamena.
3.7. Referentno geografsko područje Podatci se odnose na Bosnu i Hercegovinu.
3.8 Vremenska pokrivenost 2013-2019
3.9. Bazni period Nije primjenjivo.
4. Jedinica mjere Tona
5. Referentni period Kalendarska godina 
6. Institucijski mandat (ovlasti)
6.1. Pravni akti i drugi sporazumi • Zakon o statistici Bosne i Hercegovine ("Službeni Glasnik BiH" broj 26/04 i 42/04)
• Višegodišnji statistički programi i godišnji planovi rada Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine
• Međunarodni zakoni, preporuke i priručnici (EU, Eurostat)
6.2. Razmjena (posredovanje) podataka /
7. Povjerljivost
7.1. Povjerljivost - politika Povjerljivost je statističkih podataka uređena zakonom a osoblje koje radi statističko istraživanje ima po istomu pravnomu osnovu obvezu zaštite povjerljivosti. Zakon o statistici BiH (Sl. glasnik BIH 26/04 i 42/04 - Poglavlje XI - članak 23-29.) ustvrđuje načelo povjerljivosti kao jedno od glavnih načela.
Agencija za statistiku BiH distribuira statistike sukladno sa statističkim načelima Kodeksa prakse europske statistike a naročito s načelom statističke povjerljivosti.
7.2. Povjerljivost – postupanje s podatcima Dokument "Pravila o zaštiti statističkih podataka u Agenciji za statistiku" navodi postupke za osiguranje povjerljivosti tijekom prikupljanja, obrade i diseminacije, uključujući protokole za osiguranje pristupa pojedinim podatcima, pravila za definiranje povjerljivih ćelija u izlaznim tablicama i postupke za otkrivanje i sprečavanje naknadnog otkrivanja, kao i pristupa mikropodatcima radi istraživanja. Potpisivanjem Memoranduma o razumijevanju s Agencijom za statistiku Bosne i Hercegovine, korisnici podataka koji mogu pristupiti pojedinačnim podatcima obvezni su odnositi se prema pojedinačnim anonimnim podatcima kao povjerljivim sukladno s pravilima, propisima i procedurama, osigurati odgovarajuću zaštitu pojedinačnih podataka sukladno s pravilima, propisima i procedurama, štititi  prijenos mikropodataka i uništiti medij na kojima se podatci nalaze, kao i prateću dokumentaciju, pet dana nakon objavljivanja rezultata.
8. Politika diseminacije
8.1. Kalendar objavljivanja  Krajem prosinca svake godine, BHAS objavljuje Kalendar publikovanja s točnim datumom i vremenom objavljivanja statistike za narednu godinu. 
8.2. Pristup kalendaru objavljivanja (link) Kalendar publikovanja dostupan je na:
https://bhas.gov.ba/Calendar/
8.3. Pristup korisnika Podatci se distribuiraju svim korisnicima putem službene internetske stranice Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine: 
https://bhas.gov.ba 
U isto se vrijeme nova priopćenja također šalju medijima i svim korisnicima iz baze podataka.
9. Učestalost diseminacije podataka Godišnje.
10. Dostupnost i razumljivost
10.1. Priopćenja Godišnji se podatci objavljuju u priopćenju " Prirodni plin". 
https://bhas.gov.ba/Calendar/Category/26
10.2. Publikacije Podatci se također objavljuju u Tematskom biltenu "Transport, okoliš, energija" i "BiH u brojevima".
https://bhas.gov.ba/Archive/Category/1
10.3. Online baza podataka Ne postoji online baza podataka.
10.4. Pristup mikropodatcima Nisu dostupni mikropodatci.
10.5. Drugo  /
10.6. Dokumentacija o metodologiji Informacije se o metodologiji mogu naći u BHAS Priopćenju i Tematskom biltenu. Metodologija za prikupljanje podataka i izradu pojedinačnih energetskih bilanca sukladna je s međunarodnim standardima IEA/OECD i Eurostat-a. Metodologija je opisana u Priručniku za energetsku statistiku (Energy Statistics Manual). 
10.7. Dokumentacija o kvaliteti /
11. Upravljanje kvalitetom
11.1. Osiguranje kvalitete Agencija za statistiku BiH opredijeljena je za osiguranje kvalitete prilikom izrade službene statistike na osnovu članka 19. stavak 1. točka „Zakon o statistici BiH, Službene novine BiH 26/04; 42/04 ”.  Politika se upravljanja kvalitetom kao element sustava upravljanja kvalitetom općenito odnosi na sljedeće komponente: kvalitetu poslovnog procesa kao i druge elemente sustava za upravljanje kvalitetom, poput planiranja i kontrole. Kako bi osigurala kvalitetu procesa i proizvoda, Agencija za statistiku implementira model upravljanja kvalitetom (TQM) izrađen pomoću CAF alata. Zajednički okvir za samoprocjenu (CAF) opći je alat za upravljanje kvalitetom preporučen institucijama javnog sektora, inspiriran modelom izvrsnosti Europske fondacije za upravljanje kvalitetom (EFQM). Proces samoocjenjivanja identificira i prati sve organizacijske rezultate, daje povratne informacije o organizacijskim kapacitetima i rezultatima procesa politike i planiranja. Alat za bodovanje samoocjenjivanja ima devet ključnih pokazatelja i 28 kriterija na osnovu je kojih moguće mjeriti postignuti nivo upravljanja i ustvrditi točke kritične za poboljšanja u budućnosti. Ovaj pristup posmatra organizaciju iz različitih uglova istodobno, tj. ima holistički pristup analizi učinka organizacije. BHAS koristi „Smjernice CAF-a za primjenu“ i plan primjene u deset koraka razvijen kako bi pomogao organizacijama koristiti ga na najdjelotvorniji  i najučinkovitiji način. Proces samoocjenjivanja identificira i prati sve važne organizacijske rezultate i daje povratne informacije o organizacijskim kapacitetima i rezultatima procesa politike i planiranja. Ovaj model praćenja kvalitete zahtijeva izradu standardiziranog upitnika koji uključuje sva načela u modelu. U cilju osiguranja kvalitete statistike, Agencija je izradila dokument Politika i program upravljanja kvalitetom dostupan na internetskoj stranici:
https://bhas.gov.ba/data/Dokumenti/Kvalitet/QM_Politika_i_Program_BHAS.pdf
11.2. Procjena kvalitete Kvaliteta se proizvoda službene statistike (glavni pokazatelji/statistike) redovito ocjenjuje u izvještajima o kvaliteti  izračunavanjem pokazatelja kvalitete. S druge strane, procesi se uključeni u statističku proizvodnju procjenjuju naročitim pokazateljima kvalitete procesa u izvještajima o kvaliteti i dodatno  GSBPM dokumentacijom.
12. Relevantnost
12.1. Korisničke potrebe Glavni korisnici godišnjih podataka o prirodnom plinu su:
- Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH,
- Direkcija za ekonomsko planiranje pri Vijeću ministara BiH,
- Centralna banka BiH,
- Eurostat,
- Energetska zajednica,
- znanstveno-obrazovne ustanove i druge institucije koje se bave analizom gospodarstvenih kretanja u BiH.
12.2. Zadovoljstvo korisnika Jedan je od ključnih elemenata u osiguranju kvalitete statističkih podataka praćenje zadovoljstva korisnika. Za ovo istraživanje ne postoji naročita anketa o zadovoljstvu korisnika.  Rezultati Ankete o zadovoljstvu korisnika dostupni su na internetskoj stranici:
https://bhas.gov.ba/
12.3. Cjelovitost podataka  /
13. Točnost i pouzdanost procjene
13.1. Opća točnost procjene Točnost se podataka provjerava primjenom propisane metodologije, kontrolom grešaka mjerenja i usporedbom s podatcima iz prethodnog perioda i raspoloživih dodatnih izvora podataka, te dodatnim analizama.
13.2. Greška uzorkovanja Statističko istraživanje nije zasnovano na uzorku. Greške uzorkovanja ne postoje.
13.3. Neuzoračka greška Stalnim unapređenjem procesa prikupljanja podataka nastoje se smanjiti neuzoračke greške. U slučaju pojave greške mjerenja, ovisno o vrsti greške, nju eliminira  metodolog kontaktiranjem i provjerom s  jedinicom za izvješće ili samostalno, na osnovu ostalih podataka u upitniku i podataka iz prethodnog perioda. Podatci se kontroliraju na svim nivoima njihova prikupljanja.
14. Pravodobnost i točnost objave
14.1. Pravodobnost   Podatci se objavljuju 12 mjeseci nakon referentnoga perioda.
14.2. Točnost Podatci se objavljuju sukladno s Kalendarom objavljivanja Agencije za statistiku BiH.
15. Usklađenost i usporedivost
15.1. Geografska usporedivost  Metodologija za prikupljanje podataka i izradu pojedinačnih energetskih bilanca usklađena je s međunarodnim standardima IEA/OECD i Eurostata, Uredba (EC) 1099/2008 o energetskoj statistici, što omogućava geografsku usporedivost s državama Europske unije i ostalim državama.
15.2. Vremenska usporedivost Podatci se za bilancu nafte i derivata nafte objavljuju od referentne 2013. godine. Vremenska usporedivost prikupljenih podataka pokazuje da nije bilo prekida u serijama podataka u periodu 2013-2019. 
15.3. Usklađenost – cross domain /
15.4. Interna usklađenost  /
16. Troškovi i opterećenje Godišnji se operativni troškovi za provođenje istraživanja ogledaju u materijalnim troškovima i broju sati koje rade uposlenici Agencije za statistiku BiH i podružnica Agencije Brčko distrikta.
17. Preispitivanje podataka
17.1. Politika preispitivanja podataka Agencija za statistiku BiH trenutno nema službeni dokument koji se odnosi na politiku revizije.
17.2. Primjena preispitivanja podataka   Preispitivanje nije planirano niti provedeno.
18. Statistička obrada
18.1. Izvor podataka Izvor su  podataka za godišnje statistike o nafti i derivatima nafte poduzeća koja se bave proizvodnjom i preradom nafte i derivata nafte i njihovom distribucijom. Bilanca nafte i derivata nafte obuhvaća i podatke iz statističkih istraživanja iz oblasti statistike energije, vanjske trgovine, građevinarstva, industrije, prometa, poljoprivrede i šumarstva. 
18.2. Učestalost prikupljanja podataka Podatci se prikupljaju na godišnjem nivou.
18.3. Prikupljanje podataka Podatci se prikupljaju izvještajnom metodom, poštom, mailom ili faksom (Obrasci: EN-N1-G, EN-N2-G, EN-NT-G, EN-UGE-G).
18.4. Provjera valjanosti podataka Izvorni podatci prolaze niz provjera oslanjajući se na načela potpunosti i dosljednosti.
18.5. Kompilacija podataka Podatci se kompiliraju za nivo BiH iz podataka entitetskih statističkih zavoda. 
18.6. Prilagodba Ne radi se  prilagodba.
18.7. Sezonska prilagodba Ne radi se sezonska prilagodba.
19. Komentar /