Статистика
нафте Референтни метаподаци у Euro SDMX Metadata Strukturi (ESMS) Агенција за статистику БиХ |
||||
1. Контакт | ||||
2. Подаци о ажурирању метаподатака | ||||
3. Презентација статистике | ||||
4. Јединица мјере | ||||
5. Референтни период | ||||
6. Институционални мандат (овлаштење) | ||||
7. Повјерљивост | ||||
8. Политика дисеминације | ||||
9. Учесталост дисеминације података | ||||
10. Доступност и разумљивост | ||||
11. Управљање квалитетом | ||||
12. Релевантност | ||||
13. Тачност и поузданост процјене | ||||
14. Правовременост и тачност објаве | ||||
15. Усклађеност и упоредивост | ||||
16. Трошкови и оптерећење | ||||
17. Ревизија података | ||||
18. Статистичка обрада | ||||
19. Коментар | ||||
1. Контакт | ||||
1.1. Надлежна институција | АГЕНЦИЈА ЗА СТАТИСТИКУ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ | |||
1.2. Надлежна организациона јединица | Сектор за пољопривреду, животну средину и регионалне статистике - Одсјек за транспорт, животну средину, енергију и регионалне статистике | |||
1.3. Контакт особа | Шевала
Корајчевић Нермина Поздерац |
|||
1.4. Функција контакт особе | Шефица
одсјека за
транспорт,
животну
средину,
енергију и
регионалне
статистике Стручни савјетник у Одсјеку за транспорт, животну средину, енергију и регионалне статистике |
|||
1.5. Контакт поштанска адреса | Зелених беретки 26, 71 000 Сарајево, Босна и Херцеговина | |||
1.6. Контакт мејл адреса | sevala.korajcevic@bhas.gov.ba nermina.pozderac@bhas.gov.ba |
|||
1.7. Број телефона | +387 33 911 949 | |||
1.8. Број факса | +387 33 220 622 | |||
2. Подаци о ажурирању метаподатака | ||||
2.1. Датум посљедње потврде валидности метаподатака | 29.10.2021. | |||
2.2. Датум посљедње објаве метаподатака | 29.10.2021. | |||
2.3. Датум посљедњег ажурирања метаподатака | 29.10.2021. | |||
3. Презентација статистике | ||||
3.1. Опис података | Прикупљају се подаци о производњи, набавци и употреби сирове нафте, рафинеријских сировина и адитива, затим података о производњи, увозу, извозу, залихама, рециклажи, размјени производа, сопственој потрошњи, губицима и продаји по врсти потрошача различитих нафтних деривата и остали подаци неопходни за израду биланса нафте и деривата нафте и испуњавању захтјева из Анекса Б Уредбе (ЕЦ) 1099/2008 о енергетској статистици. | |||
3.2. Класификације које се користе у истраживању | -Класификација
дјелатности
КД БиХ 2010.C45, која
садржајно и
структурно
у
потпуности
одговара ЕУ
Статистичкој
класификацији
дјелатности
НАЦЕ Рев 2 - Царинска тарифа БиХ - Класификација енергената према Уредби (EЦ) 1099/2008, која је усклађена са УН међународном класификацијом IRES (International Recommendations for Energy Statistics), посебно с поглављем 3: "Стандардна међународна класификација енергената" |
|||
3.3. Сектор обухваћен истраживањем | Подаци енергетске статистике покривају све главне секторе привреде који су укључени у производњу, трговину, трансформацију енергије или потрошњу енергије. | |||
3.4. Статистички концепти и дефиниције | Укупна
производња обухвата
укупну
производњу
дериватa
нафте на
територији
државе. Увоз / Извоз су количине нафте и деривата нафте које су прешле државну границу. Салдо залиха је разлика између залиха у првом дану у години (почетних залиха) и залиха у задњем дану у години (крајњих залиха). Финална потрошња обухвата потрошњу енергије расположиве за финалну потрошњу у неенергетске и енергетске сврхе. Финална неенергетска потрошња је потрошња енергије у технолошком процесу за производњу неенергетских производа. Финална енергетска потрошња обухвата финалну потрошњу у индустрији, грађевинарству, саобраћају, домаћинствима, пољопривреди и осталим потрошачима. Методологија за прикупљање података и израду појединачних енергетских биланса усклађена је с међународним стандардима IEA/OECD и Еуростат-а. Методологија је описана у Приручнику за енергетску статистику (Energy Statistics Manual). Примјењују се дефиниције из Анекса А Уредбе (ЕЦ) 1099/2008 о енергетској статистици (Regulation (ЕЦ) No 1099/2008 on energy statistics). |
|||
3.5. Статистичка јединица | Извјештајне јединице су пословни субјекти, односно правна лица и њихове регистроване локалне јединице које су по својој главној дјелатности разврстане у подручја Д, Г, Ц и Б сагласно КД БиХ 2010. Извјештајне јединице су истовремено и јединице проматрања. Извјештајне јединице (правна лица) дају податке појединачно за сваку индустријску локалну јединицу у свом саставу. У неким случајевима регистроване локалне јединице саме директно достављају податке. | |||
3.6. Статистичка популација | Подаци се прикупљају од предузећа која се баве производњом и прерадом нафте и деривата нафте, увозника и дистрибутера нафте и деривата нафте, предузећа из подручја Г - Трговина на велико и мало (грана 46.7), Ц - Прерађивачка индустрија, Д - Производња и снабдијевање електричном енергијом и гасом и крајњих потрошача из подручја Б - Вађење руда и камена. | |||
3.7. Референтно географско подручје | Подаци се односе на Босну и Херцеговину. | |||
3.8 Временска покривеност | 2013-2019. | |||
3.9. Базни период | Није примјењиво. | |||
4. Јединица мјере | Тона | |||
5. Референтни период | Календарска година | |||
6. Институционални мандат (овлаштење) | ||||
6.1. Правни акти и други споразуми | •
Закон о
статистици
Босне и
Херцеговине
("Службени
Гласник БиХ"
број 26/04 и 42/04) • Вишегодишњи статистички програми и годишњи планови рада Агенције за статистику Босне и Херцеговине • Међународни закони, препоруке и приручници (ЕУ, Еуростат) |
|||
6.2. Размјена (посредовање) података | / | |||
7. Повјерљивост | ||||
7.1. Повјерљивост- политика | Повјерљивост
статистичких
података је
уређена
законом а
особље које
проводи
статистичко
истраживање
има по истом
правном основу
обавезу
заштите
повјерљивости.
Закон о
статистици
БиХ (Сл.
гласник БИХ 26/04
и 42/04 - Поглавље XI -
члан 23-29.)
утврђује
принцип
повјерљивости
као један од
главних
принципа. Агенција за статистику БиХ врши дистрибуцију статистике у складу са статистичким начелима Кодекса праксе европске статистике а посебно с начелом статистичке повјерљивости. |
|||
7.2. Повјерљивост – поступање с подацима | Повјерљивост статистичких података је уређена законом а особље које проводи статистичко истраживање има по истом правном основу обавезу заштите повјерљивости. Закон о статистици Документ "Правила о заштити статистичких података у Агенцији за статистику" наводи поступке за обезбјеђивање повјерљивости током прикупљања, обраде и дисеминације - укључујући протоколе за обезбјеђивање приступа појединим подацима, правила за дефинисање повјерљивих ћелија у излазним таблицама и поступке за откривање и спречавање накнадног откривања, као и приступа микроподацима у истраживачке сврхе. Потписивањем Меморандума о разумијевању с Агенцијом за статистику Босне и Херцеговине, корисници података који имају приступ појединачним подацима дужни су: третирати појединачне анонимне податке као повјерљиве у складу с правилима, прописима и процедурама, осигурати одговарајућу заштиту појединачних података у складу с правилима, прописима и процедурама, штитити пренос микроподатака и уништити медиј на којима се подаци налазе, као и пратећу документацију, пет дана након објављивања резултата. | |||
8. Политика дисеминације | ||||
8.1. Календар објављивања | Крајем децембра сваке године БХАС објављује Календар публиковања с тачним датумом и временом објављивања статистике за наредну годину. | |||
8.2. Приступ календару објављивања (линк) | Календар публиковања доступан је на: | |||
https://bhas.gov.ba/Calendar/ | ||||
8.3. Приступ корисника | Врши се дистрибуција података свим корисницима путем службене интернет странице Агенције за статистику Босне и Херцеговине: | |||
https://bhas.gov.ba | ||||
У исто вријеме нова саопштења се такође шаљу медијима и свим корисницима из базе података. | ||||
9. Учесталост дисеминације података | Годишње. | |||
10. Доступност и разумљивост | ||||
10.1. Саопштења | Годишњи подаци се објављују у саопштењу " Природни плин" . | |||
https://bhas.gov.ba/Calendar/Category/26 | ||||
10.2. Публикације | Подаци се такође објављују у Тематском билтену "Транспорт, животна средина, енергија" и "БиХ у бројевима". | |||
https://bhas.gov.ba/Archive/Category/1 | ||||
10.3. Онлајн база података | Не постоји онлајн база података. | |||
10.4. Приступ микроподацима | Нису доступни микроподаци. | |||
10.5. Друго | / | |||
10.6. Документација о методологији | Информације о методологији се могу наћи у БХАС Саопштењу и Тематском билтену. Методологија за прикупљање података и израду појединачних енергетских биланса усклађена је с међународним стандардима IEA/OECD и Еуростата. Методологија је описана у Приручнику за енергетску статистику (Energy Statistics Manual). | |||
10.7. Документација о квалитету | / | |||
11. Управљање квалитетом | ||||
11.1. Обезбјеђивање квалитета | Агенција за статистику БиХ опредијељена је за обезбјеђење квалитета у изради службене статистике на основу члана 19. став 1. тачка „Закон о статистици БиХ, Службене новине БиХ 26/04; 42/04 ”. Политика управљања квалитетом као елемент система управљања квалитетом уопште се односи на сљедеће компоненте: квалитет пословног процеса као и друге елементе система за управљање квалитетом, попут планирања и контроле. Како би обезбиједила квалитет процеса и производа, Агенција за статистику имплементира модел управљања квалитетом (ТQМ) израђен помоћу ЦАФ алата. Заједнички оквир за самопроцјену (CAF) је општи алат за управљање квалитетом који се препоручује институцијама из јавног сектора, инспирисан моделом изврсности Европске фондације за управљање квалитетом (ЕFQМ). Процес самооцјењивања идентификује и прати све организационе резултате, даје повратне информације о организационим капацитетима и резултатима процеса политике и планирања. Алат за бодовање самооцјењивањa има девет кључних показатеља и 28 критерија на основу којих је могуће мјерити постигнути ниво управљања и утврдити које су критичне тачке за побољшања у будућности. Овај приступ посматра организацију из различитих углова истовремено, тј., има холистички приступ анализи учинка организације. БХАС користи „Смјернице ЦАФ-а за имплементацију“ и план имплементације у десет корака развијен како би помогао организацијама да га користе на најефективнији и најефикаснији начин. Процес самооцјењивања идентификује и прати све важне организационе резултате и даје повратне информације о организационим капацитетима и резултатима процеса политике и планирања. Овај модел праћења квалитета захтијева израду стандардизованог упитника који укључује све принципе у моделу. Како би се обезбиједио квалитет статистике, Агенција је израдила документ Политика и програм управљања квалитетом који је доступан на интернет страници: | |||
https://bhas.gov.ba/data/Dokumenti/Kvalitet/QM_Politika_i_Program_BHAS.pdf | ||||
11.2. Процјена квалитета | Квалитет производа службене статистике (главни показатељи/статистике) редовно се оцјењује у извјештајима о квалитету израчунавањем показатеља квалитета. С друге стране, процеси укључени у статистичку производњу процјењују се посебним показатељима квалитета процеса у извјештајима о квалитету и додатно GSBPM документацијом. | |||
12. Релевантност | ||||
12.1. Корисничке потребе | Главни
корисници
годишњих
података о
природном
гасу су: - Министарство вањске трговине и економских односа БиХ, - Дирекција за економско планирање при Савјету министара БиХ, - Централна банка БиХ, - Еуростат, - енергетска заједница, - научно-образовне установе и друге институције које се баве анализом економских кретања у БиХ. |
|||
12.2. Задовољство корисника | Један од кључних елемената у осигуравању квалитета статистичких података јесте праћење задовољства корисника. За ово истраживање не постоји посебна анкета о задовољству корисника. Резултати Анкете о задовољству корисника доступни су на интернет страници: | |||
https://bhas.gov.ba/ | ||||
12.3. Комплетност података | / | |||
13. Тачност и поузданост процјене | ||||
13.1. Општа тачност процјене | Тачност података провјерава се примјеном прописане методологије, контролом грешака мјерења и поређем с подацима из претходног периода и расположивих додатних извора података, те додатним анализама. | |||
13.2. Грешка узорковања | Статистичко истраживање није засновано на узорку. Грешке узорковања не постоје. | |||
13.3. Неузорачка грешка | Сталним унапређењем процеса прикупљања података настоје се смањити неузорачке грешке. У случају појаве грешке мјерења, у зависности од врсте грешке, она се елиминише од стране методолога контактирањем и провјером с извјештајном јединицом или самостално, на основу осталих података у упитнику и података из претходног периода. Контрола података врши се на свим нивоима прикупљања података. | |||
14. Правовременост и тачност објаве | ||||
14.1. Правовременост | Подаци се објављују 12 мјесеци након референтног периода. | |||
14.2. Тачност | Подаци се објављују у складу с Календаром објављивања Агенције за статистику БиХ. | |||
15. Усклађеност и упоредивост | ||||
15.1. Географска упоредивост | Методологија за прикупљање података и израду појединачних енергетских биланса усклађена је с међународним стандардима IEA/OECD и Еуростата, Уредбом (ЕЦ) 1099/2008 о енергетској статистици, што омогућава географску упоредивост с државама Европске уније и осталим државама. | |||
15.2. Временска упоредивост | Подаци за биланс нафте и деривата нафте се објављују од референтне 2013. Временска упоредивост прикупљених података показује да није било прекида у серијама података у периоду 2013-2019. | |||
15.3. Усклађеност – cross domain | / | |||
15.4. Интерна усклађеност | / | |||
16. Трошкови и оптерећење | Годишњи оперативни трошкови за провођење истраживања огледају се у материјалним трошковима и броју сати које раде запосленици Агенције за статистику БиХ и подружница Агенције Брчко дистрикта. | |||
17. Ревизија података | ||||
17.1. Политика ревизије података | Агенција за статистику БиХ тренутно нема службени документ који се односи на политику ревизије. | |||
17.2. Пракса ревизије података | Ревизија није планирана нити извршена. | |||
18. Статистичка обрада | ||||
18.1. Извор података | Извор података за годишње статистике о нафти и дериватима нафте су предузећа која се баве производњом и прерадом нафте и деривата нафте и њиховом дистрибуцијом. Биланс нафте и деривата нафте обухвата и податке из статистичких истраживања из области статистике енергије, вањске трговине, грађевинарства, индустрије, саобраћаја, пољопривреде и шумарства. | |||
18.2. Учесталост прикупљања података | Подаци се прикупљају на годишњем нивоу. | |||
18.3. Прикупљање података | Подаци се прикупљају извјештајном методом, поштом, електронском поштом или факсом (Обрасци: ЕН-Н1-Г, ЕН-Н2-Г, ЕН-НТ-Г, ЕН-УГЕ-Г). | |||
18.4. Валидација података | Изворни подаци пролазе кроз низ провјера ослањајући се на принципе потпуности и досљедности. | |||
18.5. Компилација података | Подаци се компилују за ниво БиХ из података ентитетских статистичких завода. | |||
18.6. Прилагођавање | Не врши се прилагођавање. | |||
18.7. Сезонско прилагођавање | Не врши се сезонско прилагођавање. | |||
19. Коментар | / | |||