Квартално истраживање о индексима увозних и извозних цијена
Референтни метаподаци у Euro SDMX Metadata Strukturi (ESMS)
Агенција за статистику БиХ
1. Контакт
2. Подаци о ажурирању метаподатака
3. Презентација статистике
4. Јединица мјере
5. Референтни период
6. Институционални мандат (овлаштење)
7. Повјерљивост
8. Политика дисеминације
9. Учесталост дисеминације података
10. Доступност и разумљивост
11. Управљање квалитетом
12. Релевантност
13. Тачност и поузданост процјене
14. Правовременост и тачност објаве
15. Усклађеност и упоредивост
16. Трошкови и оптерећење
17. Ревизија података
18. Статистичка обрада
19. Коментар
1. Контакт
1.1. Надлежна институција АГЕНЦИЈА ЗА СТАТИСТИКУ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ
1.2. Надлежна организациона  јединица Сектор за економске статистике - Одсјек за статистику спољне трговине
1.3. Контакт особа а) Горан Слатиншек
б) Адиса Чубро
1.4. Функција контакт особе а) Шеф одсјека за статистику спољне трговине
б) Стручни савјетник за израду индекса
1.5. Контакт поштанска адреса Зелених беретки 26, 71 000 Сарајево, Босна и Херцеговина
1.6. Контакт мејл адреса goran.slatinsek@bhas.gov.ba
adisa.cubro@bhas.gov.ba
1.7. Број телефона  +387 33 911 965
 +387 33 911 959
1.8. Број факса  +387 (33) 220 622
2. Подаци о ажурирању метаподатака
2.1. Датум посљедње потврде  валидности метаподатака 31.08.2021.
2.2. Датум посљедње објаве метаподатака 31.10.2017.
2.3. Датум посљедњег ажурирања метаподатака 31.08.2021.
3. Презентација статистике
3.1. Опис података Објављују се подаци о генералном индексу извозних и увозних цијена (јединичних вриједности), индексу извозних и увозних цијена (јединичних вриједности) према подручјима и областима Класификације дјелатности по производима БиХ 2010. (усклађене с НАЦЕ рев.2) и секторима Стандардне класификације међународне трговине (СИТЦ рев.4). 
3.2. Класификације које се користе у истраживању • Класификација дјелатности по производима БиХ 2010. (усклађене с НАЦЕ рев.2) - према подручјима и областима
• Стандардна класификација међународне трговине (СИТЦ рев. 4) - према секторима  
3.3. Сектор обухваћен истраживањем Истраживање обухвата све секторе СИТЦ рев. 4; затим према  подручјима А, Б и Ц Класификације дјелатности по производима БиХ 2010.
3.4. Статистички концепти и дефиниције Извоз робе означава ток у којем роба физички напушта царинску територију БиХ.
Увоз робе
означава ток у којем роба физички улази у царинску територију БиХ.
Роба,
односно производ, представља сва покретна физичка добра.
Статистичка вриједност
представља вриједност робе према ФОБ паритету за извоз, односно ЦИФ паритету за увоз.
Статистичка вриједност код извоза (FOB –Free on Board) се израчунава на сљедећи начин:
• ако је уговорено мјесто испоруке у иностранству, вриједност из фактуре умањује се за трошкове превоза, осигурања и отпремања робе од границе БиХ до мјеста испоруке у иностранству,
• ако је уговорено мјесто испоруке робе у БиХ, вриједност из фактуре повећава се за трошкове превоза, осигурања и отпремања робе од мјеста испоруке у БиХ до границе БиХ.

Статистичка вриједност код увоза (CIF – Cost, Insurance, Freight) се израчунава на сљедећи начин:
• ако је уговорено мјесто испоруке робе у иностранству, вриједност из фактуре повећава се за трошкове превоза, осигурања и допремања робе од мјеста испоруке до границе БиХ,
• ако је уговорено мјесто испоруке робе у БиХ, вриједност из фактуре умањује се за трошкове превоза, осигурања и допремања робе од границе БиХ до мјеста испоруке у БиХ.

Количина робе
представља нето тежину робе у килограмима или количину изражену у некој од допунских јединица мјере.
Јединична вриједност
представља вриједност производа у КМ по килограму
3.5. Статистичка јединица Јединице посматрања су правна и физичка лица која извозе и увозе робу, односно подносе јединствену царинску исправу Управи за индиректно опорезивање.
3.6. Статистичка популација Основа за израчун индекса извозних и увозних цијена (јединичних вриједности) су већ произведени подаци о робној размјени БиХ с иностранством. Из обраде се даље искључују: производи који немају податак било за количину, било за вриједност или који се не појављују у неком од посматраних периода; записи чији је елементарни индекс вриједности изван интервала (0.5, 2), тј. интервала [0.5*медијан, 2*медијан], при чему је медијан израчунат према областима Класификације дјелатности БиХ 2010.; електрична енергија јер се израчун ради на нето маси, а не на допунској јединици мјере.
3.7. Референтно географско подручје Подаци се односе на Босну и Херцеговину.
3.8 Временска покривеност Подаци о индексима извозних и увозних цијена (јединичних вриједности)  производе сe и објављују од 2011. године у кварталној динамици.
3.9. Базни период 2015.
4. Јединица мјере Подаци су приказани у КМ и evrima (ЕUR). Подаци у evrima су добијени прерачуном КМ у EUR према важећем курсу 1EUR=1,95583КМ.
5. Референтни период Referentni period je kvartal.
6. Институционални мандат (овлаштење)
6.1. Правни акти и други споразуми • Закон о статистици БиХ
• Вишегодишњи статистички програми и годишњи планови рада БиХ
• Методологија индекса јединичних вриједности извоза и увоза
• Међународне препоруке и приручници (Еуростат, ММФ, УН)
6.2. Размјена (посредовање) података Дирекција за економско планирање.
7. Повјерљивост
7.1. Повјерљивост- политика Повјерљивост статистичких података је уређена законом а особље које проводи статистичко истраживање има по истом правном основу обавезу заштите повјерљивости. Закон о статистици БиХ (Сл. гласник БИХ 26/04 и 42/04 - Поглавље XI - члан 23-29.) утврђује принцип повјерљивости као један од главних принципа.
Агенција за статистику БиХ врши дистрибуцију статистике у складу са статистичким начелима Кодекса праксе европске статистике а посебно с начелом статистичке повјерљивости.
7.2. Повјерљивост – поступање с подацима У документу „Правилник о заштити статистичких података у Агенцији за статистику БиХ“  наведене су процедуре за обезбјеђење повјерљивости за вријеме прикупљања, обраде и дисеминације, што укључује протоколе за заштиту индивидуалних података од неауторизованог приступа, правила за дефинисање повјерљивих ћелија у излазним табелама и процедуре за откривање и превенцију накнадних разоткривања, као и приступ микроподацима за истраживачке намјене.
Принцип пасивне повјерљивости се примјењује у статистици робне размјене БиХ с иностранством. То значи да Агенција за статистику БиХ мора да предузме неопходне мјере само ако се то захтијева од стране компанија које сматрају да би објавом података били оштећени њихови интереси. Овај принцип се препоручује од стране Уједињених нација у публикацији ИМТС/IMTS 2010, а наведен је и у ЕУ легислативи. Он има велику предност у смислу лимитирања губитка података за кориснике и тиме чинећи податке кориснијим.
8. Политика дисеминације
8.1. Календар објављивања Крајем децембра сваке године БХАС објављује Календар публиковања с тачним датумом и временом објављивања статистике за наредну годину. 
8.2. Приступ календару објављивања (линк) Календар публиковања доступан је на:
https://bhas.gov.ba/Calendar/
8.3. Приступ корисника Врши се дистрибуција података свим корисницима путем службене интернет странице Агенције за статистику Босне и Херцеговине: 
https://bhas.gov.ba 
У исто вријеме нова саопштења се такође шаљу медијима и свим корисницима из базе података.
9. Учесталост дисеминације података Индекси јединичних вриједности извоза и увоза се дисеминирају на кварталној основи.
10. Доступност и разумљивост
10.1. Саопштења Квартална саопштења: „Индекси јединичних вриједности извоза и увоза БиХ":
https://bhas.gov.ba/data/Publikacije/Saopstenja/2021/ETR_02_2020_Q4_1_HR.pdf  
Годишње саопштење: „Индекси јединичних вриједности извоза и увоза БиХ за 2020. годину“:
https://bhas.gov.ba/data/Publikacije/Saopstenja/2021/ETR_02_2020_Q4_1_HR.pdf
10.2. Публикације Тематски билтен: „Робна размјена БиХ са иностранством 2020 “ :
https://bhas.gov.ba/data/Publikacije/Bilteni/2021/ETR_00_2020_TB_1_BS.pdf
10.3. Онлајн база података Нису доступни подаци о индексима јединичних вриједности извоза и увозна на  онлајн бази података БХАС-а.
10.4. Приступ микроподацима Нису доступни микроподаци.
10.5. Друго  Не постоје друга средства дисеминације. Коришћење (консултовање) метаподатака: не располажемо информацијама - не постоји сотвер за одређивања web hits.
10.6. Документација о методологији Методолошки дио саопштења и тематског билтена.
10.7. Документација о квалитету „Статистика робне размјене БиХ с иностранством - Извјештај о квалитету“:
http://bhas.gov.ba/Content/Read/92?title=Kvalitet
11. Управљање квалитетом
11.1. Обезбјеђивање квалитета Агенција за статистику БиХ опредијељена је за обезбјеђење квалитета у изради службене статистике на основу члана 19. став 1. тачка „Закон о статистици БиХ, Службене новине БиХ 26/04; 42/04 ”.  Политика управљања квалитетом као елемент система управљања квалитетом уопште се односи на сљедеће компоненте: квалитет пословног процеса као и друге елементе система за управљање квалитетом, попут планирања и контроле. Како би обезбиједила квалитет процеса и производа, Агенција за статистику имплементира модел управљања квалитетом (ТQМ) израђен помоћу ЦАФ алата. Заједнички оквир за самопроцјену (CAF) је општи алат за управљање квалитетом који се препоручује институцијама из  јавног сектора, инспирисан моделом изврсности Европске фондације за управљање квалитетом (ЕFQМ). Процес самооцјењивања идентификује и прати све организационе резултате, даје повратне информације о организационим капацитетима и резултатима процеса политике и планирања. Алат за бодовање самооцјењивањa има девет кључних показатеља и 28 критерија на основу којих је могуће мјерити постигнути ниво управљања и утврдити које су критичне тачке за побољшања у будућности. Овај приступ посматра организацију из различитих углова истовремено, тј., има холистички приступ анализи учинка организације. БХАС користи „Смјернице ЦАФ-а за имплементацију“ и план имплементације у десет корака  развијен како би помогао организацијама да га користе на најефективнији  и најефикаснији начин. Процес самооцјењивања идентификује и прати све важне организационе резултате и даје повратне информације о организационим капацитетима и резултатима процеса политике и планирања. Овај модел праћења квалитета захтијева израду стандардизованог упитника који укључује све принципе у моделу. Како би се обезбиједио квалитет статистике, Агенција је израдила документ Политика и програм управљања квалитетом који је доступан на интернет страници:
https://bhas.gov.ba/data/Dokumenti/Kvalitet/QM_Politika_i_Program_BHAS.pdf
11.2. Процјена квалитета Квалитет производа службене статистике (главни показатељи/статистике) редовно се оцјењује у извјештајима о квалитети  израчунавањем показатеља квалитета. С друге стране, процеси укључени у статистичку производњу процјењују се посебним показатељима квалитета процеса у извјештајима о квалитету и додатно GSBPM документацијом.
12. Релевантност
12.1. Корисничке потребе Кључни корисник података из статистичког истраживања јесте Дирекција за економско планирање при Савјету министара БиХ. Интерно се ови подаци користе у статистици националних рачуна за производњу бруто домаћег производа.
12.2. Задовољство корисника Један од кључних елемената у осигуравању квалитета статистичких података јесте праћење задовољства корисника. За ово истраживање не постоји посебна анкета о задовољству корисника.  Резултати Анкете о задовољству корисника доступни су на интернет страници:
https://bhas.gov.ba/
12.3. Комплетност података  Стопа комплетности података за П: стопа комплетности података износи 100 %. За ово истраживање се израчунавају сви кључни показатељи.
13. Тачност и поузданост процјене
13.1. Општа тачност процјене На тачност података утиче обухват података, кориштене јединице мјере, ревизија података и контроле (провјере валидности и вјеродостојности података). С обзиром да се основни подаци састоје од великог броја јединствених царинских исправа (царинских декларација), тешко је постићи апсолутну тачност података који се објављују. 
13.2. Грешка узорковања Није примјењиво.
13.3. Неузорачка грешка Грешка обухвата: не врше се оцјене грешака обухвата за ово истраживање. Стопа прекомјерног обухвата: не врше се оцјене грешака прекомјерног обухвата за ово истраживање. Удио заједничких јединица: у овом истраживању се не комбинују подаци (не користе јединице) из два или више извора. Као основа за израчун индекса извозних и увозних цијена (јединичних вриједности) користе се искључиво подаци из једног извора (административни извор). Грешка мјерења: као основа за израчун индекса извозних и увозних цијена (јединичних вриједности) користе се већ произведени и провјерени подаци о статистици робне размјене БиХ с иностранством. Такође постоји провјера самих јединичних вриједности, тј. из даље обраде се искључују записи чији је елементарни индекс вриједности изван интервала (0.5, 2), тј. интервала [0.5*медијан, 2*медијан], при чему је медијан израчунат према областима Класификације дјелатности БиХ 2010. Грешка неодговора: не врше се оцјене грешака неодговора за ово истраживање. Стопа неодговора јединице: не врше се оцјене грешака неодговора јединице за ово истраживање. Стопа неодговора варијабле: не врше се оцјене грешака неодговора варијабле за ово истраживање. Грешка обраде: не врше се оцјене грешака обраде за ово истраживање. Грешка поставке модела: не врше се оцјене грешака поставке модела за ово истраживање.
14. Правовременост и тачност објаве
14.1. Правовременост   Правовременост објаве првих резултата: Т+51. Први резултати су објављени у просјеку 51 дан од краја референтног квартала.  Правовременост објаве коначних резултата: коначни резултати се објављују седам мјесеци након завршетка године у Тематском билтену (приказани су годишњи подаци као и подаци по кварталима за читаву годину).
14.2. Тачност Тачност објаве - објављивање за У: стопа тачности  објаве података износи 2/(4+0) = 0.5 или 50 %. Два саопштења су објављења на/или прије предвиђеног датума објаве према Календару публиковања, два су каснила због проблема с апликацијом. Тачност објаве - објављиивање за П: Т+82,5.  
15. Усклађеност и упоредивост
15.1. Географска упоредивост  Приликом производње индекса извозних и увозних цијена јединичних вриједности) примјењују се међународни методолошки стандарди. Ово омогућује упоредивост података. Неподударност упоредивих статистика – коефицијент: коефицијент није израчунат. 
15.2. Временска упоредивост Упоредивост за У: подаци о индексима извозних и увозних цијена (јединичних вриједности) производе се и објављују од 2011. године у кварталној динамици. Дужина упоредивих временских серија за П: подаци о индексима извозних и увозних цијена (јединичних вриједности) производе се и објављују од 2011. године у кварталној динамици. Дужина упоредивих временских серија, с обзиром да се ради о кварталним временским серијама, износи 22x4 = 88 (квартали). 
15.3. Усклађеност – cross domain Нема релевантног истраживања које проводи друга организација. Усклађеност  исподгодишње и годишње  статистике: немамо информацију о усклађености исподгодишњег и годишњег истраживања. Усклађеност националних рачуна: немамо информацију о усклађености предметног истраживања са статистиком националних рачуна. 
15.4. Интерна усклађеност Немамо информацију о интерној усклађености статистика. 
16. Трошкови и оптерећење Годишњи оперативни трошкови за провођење истраживања огледају се у материјалним трошковима и броју сати које раде запосленици Агенције за статистику БиХ и подружница Агенције Брчко дистрикта.
17. Ревизија података
17.1. Политика ревизије података  Агенција за статистику БиХ тренутно нема службени документ који се односи на политику ревизије.
17.2. Пракса ревизије података  Ревизија података о робној размјени БиХ с иностранством врши се на мјесечном и годишњем нивоу.
Мјесечна ревизија података врши се сваки мјесец. Ревидирају се подаци за све мјесеце од почетка године.
Годишња ревизија података врши се једном годишње (јули). Ревидирају се подаци за претходну годину. Након ове ревизије подаци се сматрају „коначним“ и они се дисеминирају у Тематском билтену.
Управа за индиректно опорезивање (Царина) често врши ажурирање података које онда доставља Агенцији за статистику БиХ. Због тога Агенција за статистику БиХ мора да проводи ревизије података. Такође, ревизија података се проводи и као посљедица грешака у подацима добијеним од Управе за индиректно опорезивање (Царине).
18. Статистичка обрада
18.1. Извор података Јединствена царинска исправа садржи податке који су важни за сам поступак царињења, али и податке за потребе статистике као и других корисника. Јединствена  царинска исправа је документ који  декларант (пословни субјекат или друга овлашћена особа, нпр. шпедитер) подноси царинарници приликом царињена робе. За прикупљање и контролу исправности ЈЦИ одговорна је Управа за индиректно опорезивање Босне и Херцеговине.
18.2. Учесталост прикупљања података Подаци се прикупљају на дневној основни од стране Управе за индиректно опорезивање. 
18.3. Прикупљање података Административни извор података: индивидуални подаци о спољнотрговинским робним трансакцијама (подаци из Јединствених царинских исправа) прикупљају се од стране Управе за индиректно опорезивање у редовној мјесечној динамици. 
18.4. Валидација података Управа за индиректно опорезивање и Агенција за статистику БиХ врше контроле валидности и вјеродостојности података о статистици робне размјене БиХ са иностранством. Након тога се подаци користе за израчун индекса извозних и увозних цијена (јединичних вриједности). Такође, приликом израчуна индекса постоји провјера самих јединичних вриједности тј. из даље се обраде искључују записи чији је елементарни индекс вриједности изван интервала (0.5, 2), тј. интервала [0.5*медијан, 2*медијан], при чему је медијан израчунат према областима КППДБиХ 2010. 
18.5. Компилација података Не обављају се поступци на подацима који служе за извођење нових информација у складу с датим сетом правила. 
18.6. Прилагођавање Не користе се статистички поступци за подешавање серије (методе десезонирања).
18.7. Сезонско прилагођавање Не врши се сезонско прилагођавање.
19. Коментар /