Godišnje istraživanje o srednjem
obrazovanju Referentni metapodaci u Euro SDMX Metadata Strukturi (ESMS) Agencija za statistiku BiH |
|||
1. Kontakt | |||
2. Podaci o ažuriranju metapodataka | |||
3. Prezentacija statistike | |||
4. Jedinica mjere | |||
5. Referentni period | |||
6. Institucionalni mandat (ovlaštenje) | |||
7. Povjerljivost | |||
8. Politika diseminacije | |||
9. Učestalost diseminacije podataka | |||
10. Dostupnost i razumljivost | |||
11. Upravljanje kvalitetom | |||
12. Relevantnost | |||
13. Tačnost i pouzdanost podataka | |||
14. Pravovremenost i tačnost objave | |||
15. Usklađenost i uporedivost | |||
16. Troškovi i opterećenje | |||
17. Revizija podataka | |||
18. Statistička obrada | |||
19. Komentar | |||
1. Kontakt | |||
1.1. Nadležna institucija | AGENCIJA ZA STATISTIKU BOSNE I HERCEGOVINE | ||
1.2. Nadležna organizaciona jedinica | Sektor za demografiju i socijalne statistike - Odsjek za statistiku razvoja društva | ||
1.3. Kontakt osoba | a) Gorana Knežević b) Vedrana Đerić |
||
1.4. Funkcija kontakt osobe | a) Šef odsjeka za statistiku razvoja društva b) Stručni savjetnik za statistiku obrazovanja |
||
1.5. Kontakt poštanska adresa | Zelenih beretki 26, 71 000 Sarajevo, Bosna i Hercegovina | ||
1.6. Kontakt e-mail adresa | gorana.knezevic@bhas.gov.ba, vedrana.djeric@bhas.gov.ba | ||
1.7. Broj telefona | +387 33 911 960; +387 33 911 990 | ||
1.8. Broj faksa | +387 (33) 220 622 | ||
2. Podaci o ažuriranju metapodataka | |||
2.1. Datum poslednje potvrde validnosti metapodataka | 30.06.2017 | ||
2.2. Datum poslednje objave metapodataka | 30.06.2017 | ||
2.3. Datum poslednjeg ažuriranja metapodataka | 30.06.2017 | ||
3. Prezentacija statistike | |||
3.1. Opis podataka | Srednje obrazovanje: broj škola; broj odjeljenja, broj upisanih učenika po razredima, polu i godini rođenja, broj učenika koji su prekinuli školovanje, broj učenika koji su promijenili školu, broj učenika prema učenju stranog jezika, ponovci po polu i razredima, nastavno osoblje prema polu, vrsti i trajanju radnog vremena, broj nastavnika prikazan ekvivalentom pune zaposlenosti (FTE), učenici koji su završili srednju školu, prema polu i godini rođenja, opremljenost škola računarima. | ||
3.2. Klasifikacije koje se koriste u istraživanju | •Međunarodna standardna klasifikacija obrazovanja ( ISCED 2011). | ||
3.3. Sektor obuhvaćen istraživanjem | \ | ||
3.4. Statistički koncepti i definicije | Srednja škola je ustanova za obavljanje
djelatnosti u oblasti srednjeg obrazovanja i vaspitanja. Škola obavlja
obrazovno vaspitnu djelatnost ostvarivanjem nastavnog plana i programa. U
školi se stiču opšta i stručna znanja i sposobnosti za dalje
školovanje. U zavisnosti od vrste nastavnog plana i programa škola može biti
osnovana i registrovana kao: gimnazija, umjetnička škola, stručna
tehnička škola, stručna škola, vjerska škola, škola za učenike
sa posebnim potrebama i škola za obrazovanje odraslih. Škola može biti
organizovana i kao centar srednjih škola u čijem sastavu se nalazi više
škola sa više smjerova, struka i zanimanja. U gimnaziji se stiče opšte obrazovanje u četvorogodišnjem
trajanju za nastavak obrazovanja na visokoškolskim ustanovama. Završavanjem
gimnazije učenik stiče srednju spremu. U umjetničkoj školi ostvaruje se odgovarajući opšteobrazovni program i program iz oblasti umjetnosti (muzička, likovna, baletska ili neka druga grana umjetnosti), što se određuje prema vrsti nastavnog plana i programa koji se izvodi u četovorogodišnjem trajanju i čijim završavanjem učenik stiče srednju spremu. U stručnoj tehničkoj školi ostvaruje se odgovarajući opšteobrazovni, stručno-teorijski i praktični program u četvorogodišnjem trajanju, čijim završavanjm učenik stiče srednju spremu odgovarajuće struke i zanimanja. U stručnoj školi ostvaruje se opšteobrazovni, stručno-teorijsk i i praktični program u trogodišnjem trajanju, čijim završavanjem učenik stiče srednju spremu odgovarajuće struke i zanimanja. U vjerskoj školi ostvaruje se odgovarajući opšteobrazovni program i poseban program za obrazovanje vjerskih službenika, čijim završavanjm učenik stiče srednju spremu. U školi za učenike sa posebnim obrazovnim potrebama ostvaruju se stručni, posebno prilagođeni programi za specijalno obrazovanje učenika sa posebnim obrazovnim potrebama. |
||
3.5. Statistička jedinica | Jedinica posmatranja je svaka srednja škola, kao i srednja škola za djecu sa posebnim potrebama. | ||
3.6. Statistička populacija | Statistička populacija su učenici i nastavnici. | ||
3.7. Referentno geografsko područje | Podaci se odnose na Bosnu i Hercegovinu. | ||
3.8 Vremenska pokrivenost | Početak školske 2005/2006.godine-početak školske 2015/2016.godine. | ||
3.9. Bazni period | Nije primjenljivo. | ||
4. Jedinica mjere | Broj učenika, broj nastavnika. | ||
5. Referentni period | Referentni period je školska godina. | ||
6. Institucionalni mandat (ovlaštenje) | |||
6.1. Pravni akti i drugi sporazumi | •
Zakon o statistici BiH, • Višegodišnji statistički programi i godišnji planovi rada BiH |
||
6.2. Razmjena (posredovanje) podataka | Federalni zavod za statistiku BiH i Republički zavod za statistiku Republike Srpske i podružnica Brčko distrikta. | ||
7. Povjerljivost | |||
7.1. Povjerljivost - politika | Povjerljivost
statističkih podataka je uređena zakonom a osoblje koje provodi
statističko istraživanje ima po istom pravnom osnovu obavezu zaštite
povjerljivosti. Zakon o statistici BiH (Sl. glasnik BIH 26/04 i 42/04 -
Poglavlje XI - član 23.-29.) utvrđuje princip poverljivosti kao
jedan od glavnih principa. Agencija za statistiku BiH distribuira statistike u skladu sa statističkim načelima Kodeksa prakse evropske statistike a posebno sa načelom statističke povjerljivosti. |
||
7.2. Povjerljivost – postupanje sa podacima | Dokument "Pravila o zaštiti statističkih podataka u Agenciji za statistiku" navodi postupke za osiguranje povjerljivosti tokom prikupljanja, obrade i diseminacije - uključujući protokole za osiguranje pristupa pojedinim podacima, pravila za definiranje povjerljivih ćelija u izlaznim tablicama i postupke za otkrivanje i sprječavanje naknadnog otkrivanja, kao i pristupa mikropodacima u istraživačke svrhe. Potpisivanjem Memoranduma o razumijevanju sa Agencijom za statistiku Bosne i Hercegovine, korisnici podataka koji imaju pristup pojedinačnim podacima dužni su: tretirati pojedinačne anonimne podatke kao povjerljive u skladu sa pravila, propise i procedure, osigurati odgovarajuću zaštitu pojedinačnih podataka u skladu s pravilima, propisima i procedurama, štititi prijenos mikropodataka i uništiti medij na kojima se podaci nalaze, kao i prateću dokumentaciju, pet dana nakon objavljivanja rezultati. | ||
8. Politika diseminacije | |||
8.1. Kalendar objavljivanja | Krajem decembra svake godine, BHAS objavljuje Kalendar publikovanja sa tačnim datumom i vremenom objavljivanja statistike za narednu godinu. | ||
8.2. Pristup kalendaru objavljivanja (link) | Kalendar publikovanja dostupan je na: | ||
https://bhas.gov.ba/Calendar/ | |||
8.3. Pristup korisnika | Podaci
se distribuiraju svim korisnicima putem službene web stranice Agencije za
statistiku Bosne i Hercegovine: |
||
https://bhas.gov.ba | |||
9. Učestalost diseminacije podataka | Podaci iz statistike obrazovanja se objavljuju u godišnjem saopštenju. Prethodne podatke iz obrazovanja, Agencija za statistiku BiH objavljuje u maju, a konačne u oktobru tekuće godine (podaci se odnose na prethodnu školsku godinu). | ||
10. Dostupnost i razumljivost | |||
10.1. Saopćenja | Godišnje
saopštenje „Statistika obrazovanja" |
||
https://bhas.gov.ba/data/Publikacije/Saopstenja/2021/EDU_03_2020_Y2_1_BS.pdf | |||
10.2. Publikacije | BiH
u brojevima – dio „Obrazovanje“
Žene i muškarci u BiH-dio "obrazovanje" |
||
https://bhas.gov.ba/Calendar/Category/15 | |||
10.3. Online baza podataka | Nisu dostupni podaci o statistici obrazovanja na on-line bazi podataka BHAS-a. | ||
10.4. Pristup mikro podacima | Nisu dostupni mikropodaci. | ||
10.5. Drugo | Ne postoje druga sredstva diseminacije. | ||
10.6. Dokumentacija o metodologiji | Metodologija se
nalazi unutar saopštenja Statistika obrazovanja |
||
https://bhas.gov.ba/data/Publikacije/Saopstenja/2021/EDU_03_2020_Y2_1_BS.pdf | |||
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | Izvještaj o kvalitetu je dostupan na web stranici BHAS-a na: | ||
https://bhas.gov.ba/Content/Read/92?title=Kvalitet | |||
11. Upravljanje kvalitetom | |||
11.1. Osiguranje kvaliteta | Agencija za statistiku BiH opredijeljena je za osiguranje kvaliteta u izradi službene statistike na osnovu člana 19. stav 1. tačka „Zakon o statistici BiH, Službene novine BiH 26/04; 42/04 ”. Politika upravljanja kvalitetom kao element sistema upravljanja kvalitetom općenito se odnosi na sljedeće komponente: kvalitet poslovnog procesa kao i druge elemente sistema za upravljanje kvalitetom, poput planiranja i kontrole. Kako bi osigurala kvalitet procesa i proizvoda, Agencija za statistiku implementira model upravljanja kvalitetom (TQM) izrađen pomoću CAF alata. Zajednički okvir za samoprocjenu (CAF) je opšti alat za upravljanje kvalitetom koji se preporučuje institucijama iz javnog sektora, inspirisan modelom izvrsnosti Evropske fondacije za upravljanje kvalitetom (EFQM). Proces samoocjenjivanja identificira i prati sve organizacijske rezultate, daje povratne informacije o organizacijskim kapacitetima i rezultatima procesa politike i planiranja. Alat za bodovanje za samoocjenjivanje ima 9 ključnih pokazatelja i 28 kriterija na osnovu kojih je moguće mjeriti postignuti nivo upravljanja i utvrditi koje su kritične tačke za poboljšanja u budućnosti. Ovaj pristup posmatra organizaciju iz različitih uglova istovremeno tj. ima holistički pristup analizi učinka organizacije. BHAS koristi „Smjernice CAF-a za implementaciju“ i plan implementacije u 10 koraka stoga razvijen kako bi pomogao organizacijama da ga koriste na najefektivniji i najefikasniji način. Proces samoocjenjivanja identifikuje i prati sve važne organizacione rezultate i daje povratne informacije o organizacionim kapacitetima i rezultatima procesa politike i planiranja. Ovaj model praćenja kvalitete zahtijeva izradu standardiziranog upitnika koji uključuje sve principe u modelu. Kako bi se osigurao kvalitet statistike, Agencija je izradila dokument Politika i program upravljanja kvalitetom koji je dostupan na web stranici: | ||
https://bhas.gov.ba/data/Dokumenti/Kvalitet/QM_Politika_i_Program_BHAS.pdf | |||
11.2. Procjena kvaliteta | Kvalitet proizvoda službene statistike (glavni pokazatelji/statistike) redovno se ocjenjuje u izvještajima o kvaliteti putem izračunavanja pokazatelja kvaliteta. S druge strane, procesi uključeni u statističku proizvodnju procjenjuju se posebnim pokazateljima kvalitete procesa u izvještajima o kvaliteti i dodatno kroz GSBPM dokumentaciju. | ||
12. Relevantnost | |||
12.1. Korisničke potrebe | Ključni korisnici podataka iz statističkog istraživanja su: Ministarstvo civilnih poslova BiH, UNESCO, Eurostat, OECD. Korisnici ovih podataka su i poslovni subjekti, mediji i opšta javnost. Potrebe korisnika su razne analize, milenijumski ciljevi, naučni radovi i ostale potrebe. | ||
12.2. Zadovoljstvo korisnika | Jedan od ključnih elemenata u osiguravanju kvalitete statističkih podataka je praćenje zadovoljstva korisnika. Za ovo istraživanje ne postoji posebna anketa o zadovoljstvu korisnika. Rezultati Ankete o zadovoljstvu korisnika dostupni su na web stranici: | ||
https://bhas.gov.ba/ | |||
12.3. Kompletnost podataka | Stopa kompletnosti podataka iznosi 100 %. |
||
13. Tačnost i pouzdanost podataka | |||
13.1. Opća tačnost procjene | \ | ||
13.2. Greška uzorkovanja | \ | ||
13.3. Neuzoračka greška | \ | ||
14. Pravovremenost i tačnost objave | |||
14.1. Pravovremenost | Prethodne podatke iz obrazovanja, Agencija za statistiku BiH objavljuje u maju, a konačne u oktobru. Podaci se odnose na prethodnu školsku godinu. | ||
14.2. Tačnost | Objava je u roku. | ||
15. Usklađenost i uporedivost | |||
15.1. Uporedivost - geografska | Istraživanje o srednjom obrazovanju je međunarodno uporedivo, ali se prvenstveno koristi za nacionalne potrebe. Sve preporuke od strane EUROSTAT-a su u pogledu ovog istraživanja ispoštovane kako bi bilo međunarodno uporedivo. | ||
15.2. Vremenska uporedivost | Podaci o statistici obrazovanja se proizvode i objavljuju od 2006. godine i objavljuju se u godišnjoj dinamici. | ||
15.3. Usklađenost – cross domain | Ne raspolažemo informacijom. | ||
15.4. Usklađenost – interna | Ne raspolažemo informacijom. | ||
16. Troškovi i opterećenje | Godišnji operativni troškovi za provođenje istraživanja ogledaju se u materijalnim troškovima i broju sati koje rade zaposlenici Agencije za statistiku BiH i podružnica Agencije Brčko distrikta. | ||
17. Revizija podataka | |||
17.1. Revizija podataka - politika | Agencija za statistiku BiH trenutno nema službeni dokument koji se odnosi na politiku revizije. | ||
17.2. Revizija podataka – praksa | Revizija nije planirana niti izvršena. | ||
18. Statistička obrada | |||
18.1. Izvor podataka | Statističko
istraživanje o srednjem obrazovanju u BiH provodi se na punom obuhvatu
izvještajnih jedinica. Istraživanjem su obuhvaćene sve srednje škole,
kao i srednje škole za djecu sa posebnim potrebama. Entitetski zavodi za statistiku i podružnica Agencije u Brčko distriktu prikupljene podatke dostavljaju Agenciji za statistiku BiH. |
||
18.2. Učestalost prikupljanja podataka | Podaci se prikupljaju jednom godišnje, za cijelu školsku godinu. | ||
18.3. Prikupljanje podataka | Podaci za srednje obrazovanje se prikupljaju godišnjim
izvještajima na početku školske godine.
Statističko istraživanje iz oblasti srednjeg obrazovanja sprovodi
se putem elektronskih obrazaca koje entitetski zavodi za statistiku i
podružnica Agencije u Brčko distriktu dostavljaju izvještajnim
jedinicama. Podatke dobijene od entitetskih zavoda za statistiku i ekspoziture Agencije u Brčko distriktu, Agencija za statistiku BiH objavljuje u agregiranom – zbirnom obliku. |
||
18.4. Validacija podataka | Agencija za statistiku BiH i entitetski zavodi za statistiku kao
i ekspozitura Agencije u Brčko distriktu vrše validaciju podataka. Nakon
prikupljanja izvještaja, u Federalnom zavodu za statistiku i Republičkom
zavodu za statistiku RS, kao i u ekspozituri Agencije u Brčko distriktu,kontroliše se obuhvat, tačnost podataka, vrši se logička i računska kontrola. |
||
18.5. Kompilacija podataka | Ne obavljaju se postupci na podacima koji služe za izvođenje novih informacija u skladu sa datim setom pravila. | ||
18.6. Prilagođavanje | Ne koriste se statistički postupci za podešavanje serije (metode desezoniranja). Podaci statistike srednjeg obrazovanja se ne desezoniraju. | ||
19. Komentar | - | ||