Kvartalno istraživanje o indeksima uvoznih i izvoznih cijena
Referentni metapodatci u Euro SDMX Metadata Strukturi (ESMS)
Agencija za statistiku BiH
1. Kontakt
2. Podatci o ažuriranju metapodataka
3. Predočenje statistike
4. Jedinica mjere
5. Referentni period
6. Institucijski mandat (ovlast)
7. Povjerljivost
8. Politika diseminacije
9. Učestalost diseminacije podataka
10. Dostupnost i razumljivost
11. Upravljanje kvalitetom
12. Relevantnost
13. Točnost i pouzdanost procjene
14. Pravodobnost i točnost objave
15. Usklađenost i usporedivost
16. Troškovi i opterećenje
17. Preispitivanje podataka
18. Statistička obrada
19. Komentar
1. Kontakt
1.1. Nadležna institucija AGENCIJA ZA STATISTIKU BOSNE I HERCEGOVINE
1.2. Nadležna organizacijska  jedinica Odjel za ekonomske statistike - Odsjek za statistiku vanjske trgovine
1.3. Kontakt osoba a) Goran Slatinšek
b) Adisa Čubro
1.4. Uloga kontakt osobe a) Ravnatelj Odsjeka za statistiku vanjske trgovine
b) Stručni savjetnik za izradu indeksa
1.5. Kontakt poštanska adresa Zelenih beretki 26, 71 000 Sarajevo, Bosna i Hercegovina
1.6. Kontakt e-mail adresa goran.slatinsek@bhas.gov.ba
adisa.cubro@bhas.gov.ba
1.7. Broj telefona  +387 33 911 965
 +387 33 911 959
1.8. Broj faksa  +387 (33) 220 622
2. Podatci o ažuriranju metapodataka
2.1. Datum posljednje potvrde valjanosti metapodataka 31.08.2021.
2.2. Datum posljednje objave metapodataka 31.10.2017.
2.3. Datum posljednjeg ažuriranja metapodataka 31.08.2021.
3. Predočenje statistike
3.1. Opis podataka Objavljuju se podatci o općem indeksu izvoznih i uvoznih cijena (jediničnih vrijednosti), indeksu izvoznih i uvoznih cijena (jediničnih vrijednosti) prema područjima i oblastima Klasifikacije djelatnosti po proizvodima BiH 2010. (usklađene s NACE rev.2) i sektorima Standardne klasifikacije međunarodne trgovine (SITC rev.4). 
3.2. Klasifikacije korištene u istraživanju • Klasifikacija djelatnosti po proizvodima BiH 2010. (usklađene s NACE rev.2) - prema područjima i oblastima
• Standardna klasifikacija međunarodne trgovine (SITC rev. 4) - prema sektorima
3.3. Sektor obuhvaćen istraživanjem Istraživanje obuhvata sve sektore SITC rev. 4; zatim prema  područjima A, B i C Klasifikacije djelatnosti po proizvodima BiH 2010.
3.4. Statistički koncepti i definicije Izvoz robe označava tijek u kojemu roba fizički napušta carinski teritorij BiH.
Uvoz robe označava tijek u kojemu roba fizički ulazi u carinski teritorij BiH.
Roba, odnosno proizvod, predstavlja sva pokretna fizička dobra.
Statistička vrijednost predstavlja vrijednost robe prema FOB paritetu za izvoz odnosno CIF paritetu za uvoz.
Statistička vrijednost kod izvoza (FOB – Free On Board)  računa se na sljedeći način:
• ako je ugovoreno mjesto isporuke u inozemstvu, vrijednost se iz fakture umanjuje za troškove prijevoza, osiguranja i otpremanja robe od granice BiH do mjesta isporuke u inozemstvu,
• ako je ugovoreno mjesto isporuke robe unutar BiH, vrijednost iz fakture povećava se za troškove prijevoza, osiguranja i otpremanja robe od mjesta isporuke u BiH do granice BiH.
Statistička se vrijednost kod uvoza (CIF – Cost, Insurance, Freight) računa na sljedeći način:
• ako je ugovoreno mjesto isporuke robe u inozemstvu, vrijednost iz fakture povećava se za troškove prijevoza, osiguranja i dopremanja robe od mjesta isporuke do granice BiH,
• ako je ugovoreno mjesto isporuke robe unutar BiH, vrijednost iz fakture umanjuje se za troškove prijevoza, osiguranja i dopremanja robe od granice BiH do mjesta isporuke u BiH.
Količina robe predstavlja neto težinu robe u kilogramima ili količinu izraženu u nekoj od dopunskih jedinica mjere.
Jedinična vrijednost predstavlja vrijednost proizvoda u KM po kilogramu.
3.5. Statistička jedinica Jedinice su posmatranja pravne i fizičke osobe koja izvoze i uvoze robu, odnosno podnose jedinstvenu carinsku ispravu Upravi za indirektno oporezivanje.
3.6. Statistička populacija Osnova za račun indeksa izvoznih i uvoznih cijena (jediničnih vrijednosti) jesu već proizvedeni podatci o robnoj razmjeni BiH s inozemstvom. Iz obrade se dalje isključuju: proizvodi koji nemaju podatak bilo za količinu, bilo za vrijednost ili koji se ne pojavljuju u nekom od posmatranih perioda; zapisi čiji je osnovni indeks vrijednosti izvan intervala (0.5, 2), tj. intervala [0.5*medijan, 2*medijan], pri čemu je medijan izračunat prema oblastima Klasifikacije djelatnosti BiH 2010.; električna energija jer se izračun radi na neto masi, a ne na dopunskoj jedinici mjere.
3.7. Referentno geografsko područje Podatci se odnose na Bosnu i Hercegovinu.
3.8 Vremenska pokrivenost Podatci se o indeksima izvoznih i uvoznih cijena (jediničnih vrijednosti) proizvode i objavljuju od 2011. godine u kvartalnoj dinamici.
3.9. Bazni period 2015.
4. Jedinica mjere Podatci su prikazani u KM i EUR. Podaci u EUR dobijeni su preračunom KM u EUR prema važećem tečaju 1EUR=1,95583KM.
5. Referentni period Referentni je period kvartal.
6. Institucijski mandat (ovlast)
6.1. Pravni akti i drugi sporazumi • Zakon o statistici BiH
• Višegodišnji statistički programi i godišnji planovi rada BiH
• Metodologija indeksa jediničnih vrijednosti izvoza i uvoza
• Međunarodne preporuke i priručnici (Eurostat, MMF, UN)
6.2. Razmjena (posredovanje) podataka Direkcija za ekonomsko planiranje.
7. Povjerljivost
7.1. Povjerljivost - politika Povjerljivost je statističkih podataka uređena zakonom a osoblje zaduženo za proizvodnju podataka ima po istomu pravnomu osnovu obvezu zaštite povjerljivosti. Zakon o statistici BiH (Sl. glasnik BIH 26/04 i 42/04 - Poglavlje XI - članak 23-29.) ustvrđuje načelo povjerljivosti kao jedno od glavnih načela.
Agencija za statistiku BiH proizvodi i diseminira podatke sukladno sa statističkim načelima Kodeksa prakse europske statistike posebice s načelom statističke povjerljivosti.
7.2. Povjerljivost – postupanje s podatcima U dokumentu „Pravilnik o zaštiti statističkih podataka u Agenciji za statistiku BiH“ navedene su procedure za osiguranje povjerljivosti tijekom prikupljanja, obrade i diseminacije, uključujući protokole za zaštitu individualnih podataka od neautoriziranog pristupa, pravila za definiranje povjerljivih ćelija u izlaznim tabelama i postupke za otkrivanje i preveniranje naknadnih razotkrivanja, kao i pristup mikropodatcima za istraživačke namjene.
Načelo se pasivne povjerljivosti primjenjuje u statistici robne razmjene BiH s inozemstvom. To znači da Agencija za statistiku BiH mora preuzeti neophodne mjere samo ako to zahtijevaju  kompanije koje smatraju da bi objavom podataka bili oštećeni njihovi interesi. Ovo načelo preporučuju Ujedinjene nacije u publikaciji IMTS 2010, a navedeno je i u EU legislativi. Ono ima veliku prednost u smislu ograničavanja gubitka podataka za korisnike i time čineći podatke korisnijim.
8. Politika diseminacije
8.1. Kalendar objavljivanja  Krajem prosinca svake godine, BHAS objavljuje Kalendar objavljivanja s točnim datumom i vremenom objavljivanja statistike za narednu godinu. 
8.2. Pristup kalendaru objavljivanja (link) Kalendar objavjivanja dostupan je na:
https://bhas.gov.ba/Calendar/
8.3. Pristup korisnika Podatci se distribuiraju svim korisnicima službenom internetskom stranicom Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine: 
https://bhas.gov.ba 
Istodobno se nova priopćenja također šalju medijima i svim korisnicima iz baze podataka.
9. Učestalost diseminacije podataka Indeksi se jediničnih vrijednosti izvoza i uvoza diseminiraju na kvartalnoj osnovi.
10. Dostupnost i razumljivost
10.1. Priopćenja Kvartalna priopćenja „Indeksi jediničnih vrijednosti izvoza i uvoza BiH"   
https://bhas.gov.ba/data/Publikacije/Saopstenja/2021/ETR_02_2020_Q4_1_HR.pdf  
Godišnje priopćenje „Indeksi jediničnih vrijednosti izvoza i uvoza BiH za 2020. godinu“
https://bhas.gov.ba/data/Publikacije/Saopstenja/2021/ETR_02_2020_Q4_1_HR.pdf
10.2. Publikacije Tematski bilten „Robna razmjena BiH s inozemstvom 2020. “ 
https://bhas.gov.ba/data/Publikacije/Bilteni/2021/ETR_00_2020_TB_1_BS.pdf
10.3. Online baza podataka Nisu dostupni podatci o indeksima jediničnih vrijednosti izvoza i uvoza na  online bazi podataka BHAS-a.
10.4. Pristup mikropodatcima Nisu dostupni mikropodatci.
10.5. Drugo  Ne postoje druga sredstva diseminacije. Korištenje (konzultiranje) metapodataka: ne raspolažemo informacijama - ne postoji softver za određivanja web hits.
10.6. Dokumentacija o metodologiji Metodološki dio priopćenja i tematskog biltena.
10.7. Dokumentacija o kvaliteti „Statistika robne razmjene BiH s inozemstvom - Izvještaj o kvaliteti“
http://bhas.gov.ba/Content/Read/92?title=Kvalitet
11. Upravljanje kvalitetom
11.1. Osiguranje kvalitete Agencija za statistiku BiH opredijeljena je za osiguranje kvalitete prilikom službene statistike na osnovu članka 19. stavak 1. točka „Zakon o statistici BiH, Službene novine BiH 26/04; 42/04 ”.  Politika se upravljanja kvalitetom kao element sustava upravljanja kvalitetom općenito odnosi na sljedeće komponente: kvalitetu poslovnog procesa kao i druge elemente sustava za upravljanje kvalitetom, poput planiranja i kontrole. Kako bi osigurala kvalitetu procesa i proizvoda, Agencija za statistiku implementira model upravljanja kvalitetom (TQM) izrađen pomoću CAF alata. Zajednički okvir za samoprocjenu (CAF) je opći alat za upravljanje kvalitetom preporučen institucijama  javnog sektora, inspiriran modelom izvrsnosti Europske fondacije za upravljanje kvalitetom (EFQM). Proces samoocjenjivanja identificira i prati sve organizacijske rezultate, daje povratne informacije o organizacijskim kapacitetima i rezultatima procesa politike i planiranja. Alat za bodovanje samoocjenjivanja ima devet ključnih pokazatelja i 28 kriterija na osnovu kojih je moguće mjeriti postignuti nivo upravljanja i ustvrditi koje su točke kritične za poboljšanja u budućnosti. Ovaj pristup posmatra organizaciju iz različitih uglova istodobno tj. ima holistički pristup analizi učinka organizacije. BHAS koristi „Smjernice CAF-a za implementaciju“ i plan implementacije u deset koraka  razvijen kako bi pomogao organizacijama koristiti ga na najdjelotvorniji i najučinkovitiji način. Proces samoocjenjivanja identificira i prati sve važne organizacijske rezultate i daje povratne informacije o organizacijskim kapacitetima i rezultatima procesa politike i planiranja. Ovaj model praćenja kvalitete zahtijeva izradu standardiziranog upitnika koji uključuje sva načela u modelu. Kako bi se osigurala kvaliteta statistike, Agencija je izradila dokument Politika i program upravljanja kvalitetom  dostupan na internetskoj stranici:
https://bhas.gov.ba/data/Dokumenti/Kvalitet/QM_Politika_i_Program_BHAS.pdf
11.2. Procjena kvalitete Kvaliteta se proizvoda službene statistike (glavni pokazatelji/statistike) redovito ocjenjuje u izvješćima o kvaliteti  izračunavanjem pokazatelja kvalitete. S druge strane, procesi se uključeni u statističku proizvodnju procjenjuju posebnim pokazateljima kvalitete procesa u izvješćima o kvaliteti i dodatno GSBPM dokumentacijom.
12. Relevantnost
12.1. Korisničke potrebe Ključni korisnik podataka iz statističkog istraživanja jeste Direkcija za ekonomsko planiranje pri Vijeću ministara BiH. Interno se ovi podaci koriste u statistici nacionalnih računa za proizvodnju bruto domaćeg proizvoda.
12.2. Zadovoljstvo korisnika Jedan je od ključnih elemenata u osiguravanju kvalitete statističkih podataka praćenje zadovoljstva korisnika. Za ovo istraživanje ne postoji posebna anketa o zadovoljstvu korisnika.  Rezultati su Ankete o zadovoljstvu korisnika dostupni na internetskoj stranici:
https://bhas.gov.ba/
12.3. Cjelovitost podataka  Stopa cjelovitost podataka za P: stopa potpunosti podataka iznosi 100 %. Za ovo se istraživanje izračunavaju svi ključni pokazatelji.
13. Točnost i pouzdanost procjene
13.1. Opća točnost procjene Na točnost podataka utječe obuhvat podataka, korištene jedinice mjere, revizija podataka i kontrole (provjere valjanosti i vjerodostojnosti podataka). S obzirom da se osnovni podatci sastoje od velikog broja jedinstvenih carinskih isprava (carinskih deklaracija), teško je postići apsolutnu točnost objavljivanih podataka. 
13.2. Greška uzorkovanja Nije primjenjivo.
13.3. Neuzoračka greška Greška obuhvata: ne rade se ocjene grešaka obuhvata za ovo istraživanje. Stopa prekomjernog obuhvata: ne rade se ocjene grešaka prekomjernog obuhvata za ovo istraživanje. Udio zajedničkih jedinica: u ovom se istraživanju ne kombiniraju podatci (ne koriste jedinice) iz dva ili više izvora. Kao osnova se za izračun indeksa izvoznih i uvoznih cijena (jediničnih vrijednosti) koriste isključivo podatci iz jednog izvora (administrativni izvor). Greška mjerenja: kao osnova se za izračun indeksa izvoznih i uvoznih cijena (jediničnih vrijednosti) koriste već proizvedeni i provjereni podatci o statistici robne razmjene BiH s inozemstvom. Također postoji provjera samih jediničnih vrijednosti tj. iz dalje se obrade isključuju zapisi čiji je osnovni indeks vrijednosti izvan intervala (0.5, 2), tj. intervala [0.5*medijan, 2*medijan], pri čemu je medijan izračunat prema oblastima Klasifikacije djelatnosti BiH 2010. Greška neodgovora: ne rade se ocjene grešaka neodgovora za ovo istraživanje. Stopa neodgovora jedinice: ne rade se ocjene grešaka neodgovora jedinice za ovo istraživanje. Stopa neodgovora varijable: ne rade se ocjene grešaka neodgovora varijable za ovo istraživanje. Greška obrade: ne rade se ocjene grešaka obrade za ovo istraživanje. Greška postavke modela: ne rade se ocjene grešaka postavke modela za ovo istraživanje.
14. Pravodobnost i točnost objave
14.1. Pravodobnost   Pravodobnost objave prvih rezultata: T+51. Prvi su rezultati objavljeni u prosjeku 51 dan od kraja referentnog kvartala.  Pravodobnost objave konačnih rezultata: konačni se rezultati objavljuju sedam mjeseci nakon završetka godine u Tematskom biltenu (prikazani su godišnji podatci, kao i podatci po kvartalima za cijelu godinu).
14.2. Točnost Točnost objave - objavljivanje za U: stopa točnosti  objave podataka iznosi 2/(4+0) = 0.5 ili 50 %. Dva su priopćenja objavljena na/ili prije predviđenog datuma objave prema Kalendaru publikovanja, dva su kasnila zbog problema s aplikacijom. Točnost objave - objavljiivanje za P: T+82,5. 
15. Usklađenost i usporedivost
15.1. Geografska usporedivost Prilikom proizvodnje indeksa izvoznih i uvoznih cijena jediničnih vrijednosti primjenjuju se međunarodni metodološki standardi. Ovo omogućuje usporedivost podataka. Nepodudarnost usporedivih statistika – koeficijent: koeficijent nije izračunat.
15.2. Vremenska usporedivost Uporedivost za U: podatci se o indeksima izvoznih i uvoznih cijena (jediničnih vrijednosti) proizvode i objavljuju od 2011. godine u kvartalnoj dinamici. Dužina uporedivih vremenskih serija za P: podatci se o indeksima izvoznih i uvoznih cijena (jediničnih vrijednosti) proizvode i objavljuju od 2011. godine u kvartalnoj dinamici. Dužina usporedivih vremenskih serija, s obzirom da se radi o kvartalnim vremenskim serijama, iznosi 22x4 = 88 (kvartali). 
15.3. Usklađenost – cross domain Nema relevantnog istraživanja koje provodi druga organizacija. Usklađenost – ispodgodišnje i godišnje  statistike: nemamo informaciju o usklađenosti ispodgodišnjeg i godišnjeg istraživanja. Usklađenost – nacionalni računi: nemamo informaciju o usklađenosti predmetnog istraživanja sa statistikom nacionalnih računa. 
15.4. Interna usklađenost   Nemamo informaciju o internoj usklađenosti statistika.
16. Troškovi i opterećenje Godišnji operativni troškovi za provođenje istraživanja ogledaju se u materijalnim troškovima i broju sati koje rade zaposlenici Agencije za statistiku BiH i podružnica Agencije Brčko distrikta.
17. Preispitivanje podataka
17.1. Politika preispitivanja podataka Agencija za statistiku BiH trenutno nema službeni dokument koji se odnosi na politiku preispitivanja
17.2. Primjena preispitivanja podataka   Preispitivanje podataka o robnoj razmjeni BiH s inozemstvom radi se na mjesečnom i godišnjem nivou.
Mjesečno se preispitivanje podataka radi svaki mjesec. Preispituju se podaci za sve mjesece od početka godine.
Godišnje se preispitivanje podataka radi jednom godišnje (srpanj). Preispituju se podatci za prethodnu godinu. Nakon ovog preispitivanja podatci se smatraju „konačnim“ i oni se diseminiraju u Tematskom biltenu.
Uprava za indirektno oporezivanje (Carina) često ažurira podatke koje onda dostavlja Agenciji za statistiku BiH. Zbog toga Agencija za statistiku BiH mora revidirati podatke. Također, preispitivanje se podataka radi i kao posljedica grešaka u podatcima dobijenim od Uprave za indirektno oporezivanje (Carine).
18. Statistička obrada
18.1. Izvor podataka Jedinstvena carinska isprava sadrži podatke važne za sam postupak carinjenja, ali i podatke za potrebe statistike kao i drugih korisnika. Jedinstvena  je carinska isprava dokument koji  deklarant (poslovni subjekt ili druga ovlaštena osoba, npr. špediter) podnosi carinarnici prilikom carinjena robe. Za prikupljanje je i kontrolu ispravnosti JCI odgovorna Uprava za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine.
18.2. Učestalost prikupljanja podataka  Uprava za indirektno oporezivanje prikuplja podatke dnevno. 
18.3. Prikupljanje podataka Administrativni izvor podataka: individualne podatke o vanjskotrgovinskim robnim transakcijama (podaci iz Jedinstvenih carinskih isprava) prikuplja Uprava za indirektno oporezivanje u redovnoj mjesečnoj dinamici.
18.4. Provjera valjanosti podataka Uprava za indirektno oporezivanje i Agencija za statistiku BiH kontroliraju valjanosti i vjerodostojnosti podataka o statistici robne razmjene BiH s inozemstvom. Nakon toga se podatci koriste za račun indeksa izvoznih i uvoznih cijena (jediničnih vrijednosti). Također, prilikom izračuna indeksa postoji provjera samih jediničnih vrijednosti tj. iz dalje se obrade isključuju zapisi čiji je osnovni indeks vrijednosti izvan intervala (0.5, 2), tj. intervala [0.5*medijan, 2*medijan], pri čemu je medijan izračunat prema oblastima KPPDBiH 2010.
18.5. Kompilacija podataka Ne obavljaju se postupci na podatcima koji služe za izvođenje novih informacija sukladno s datim setom pravila.
18.6. Prilagodba Ne koriste se statistički postupci za podešavanje serije (metode desezoniranja).
18.7. Sezonska prilagodba Ne radi se sezonska prilagodba.
19. Komentar /