Mjesečno istraživanje o indeksu
proizvođačkih cijena u BiH Referentni metapodaci u Euro SDMX Metadata Strukturi (ESMS) Agencija za statistiku BiH |
||||
1. Kontakt | ||||
2. Podaci o ažuriranju metapodataka | ||||
3. Prezentacija statistike | ||||
4. Jedinica mjere | ||||
5. Referentni period | ||||
6. Institucionalni mandat (ovlaštenje) | ||||
7. Povjerljivost | ||||
8. Politika diseminacije | ||||
9. Učestalost diseminacije podataka | ||||
10. Dostupnost i razumljivost | ||||
11. Upravljanje kvalitetom | ||||
12. Relevantnost | ||||
13. Tačnost i pouzdanost podataka | ||||
14. Pravovremenost i tačnost objave | ||||
15. Usklađenost i uporedivost | ||||
16. Troškovi i opterećenje | ||||
17. Revizija podataka | ||||
18. Statistička obrada | ||||
19. Komentar | ||||
1. Kontakt | ||||
1.1. Nadležna institucija | AGENCIJA ZA STATISTIKU BOSNE I HERCEGOVINE | |||
1.2. Nadležna organizaciona jedinica | Sektor za poljoprivredu, okoliš i regionalne statistike - Odsjek za transport, okoliš, energiju i regionalne statistike | |||
1.3. Kontakt osoba | Ševala Korajčević Nermina Pozderac |
|||
1.4. Funkcija kontakt osobe | Šefica odsjeka za transport, okoliš, energiju i regionalne
statistike Stručni savjetnik u Odsjeku za transport, okoliš, energiju i regionalne statistike |
|||
1.5. Kontakt poštanska adresa | Zelenih beretki 26, 71 000 Sarajevo, Bosna i Hercegovina | |||
1.6. Kontakt e-mail adresa | sevala.korajcevic@bhas.gov.ba nermina.pozderac@bhas.gov.ba |
|||
1.7. Broj telefona | +387 33 911 949 | |||
1.8. Broj faksa | +387 33 220 622 | |||
2. Podaci o ažuriranju metapodataka | ||||
2.1. Datum poslednje potvrde validnosti metapodataka | 15.09.2021. | |||
2.2. Datum poslednje objave metapodataka | 31.10.2017. | |||
2.3. Datum poslednjeg ažuriranja metapodataka | 15.09.2021. | |||
3. Prezentacija statistike | ||||
3.1. Opis podataka | Indeks cijena proizvođača u Bosni i Hercegovini predstavlja kratkoročni statistički indikator koji pokazuje dinamiku kretanja cijena domaćih proizvođača dobara. Prvenstvena namjena Indeksa cijena proizvođača industrijskih proizvoda je da služi kao inidikator opće inflacije. Zatim služi i kao indikator makroekonomskih performanci, eskalator za prilagođavanje cijena u dugoročnim ugovorima, deflator nominalnih vrijednosti outputa ili međufazne potrošnje u ostvarenom obimu proizvodnje i deflator za nominalne vrijednosti kapitalnih troškova u nacionalnim računima, važan alat pri kreiranju i vođenju monetarnih i fiskalnih politika kao i za donošenje informiranih ekonomskih odluka u privatnom sektoru. | |||
3.2. Klasifikacije koje se koriste u istraživanju | Indutrijska klasifikacija (General Industrial Classification of Economic activities within the European Union-NACE) grupira proizvođačke jedinice prema njihovoj glavnoj aktivnosti, temeljeno na kriteriju outputa. Na početku projekta je korištena NACE klasifikacija i to njena verzija 1.1. dok smo od 2010.godine prešli na NACE 2 klasifikaciju.Sami proizvodi su klasificirani prema nacionalnoj verziji Klasifikacije proizvoda prema aktivnostima (PRODCOM-Eurostat Classification of Product by Activity). | |||
3.3. Sektor obuhvaćen istraživanjem | Indeks cijena proizvođača u Bosni i Hercegovini je ograničen na industrijske aktivnosti B.Rudarstva i vađenja kamena, C.Prerađivačke industrije, D.Snabdijevanja električnom energijom, plinom, parom i toplom vodom te E.Snabdijevanja vodom, kanalizacijom, upravljanjem otpadom i reciklažom. | |||
3.4. Statistički koncepti i definicije | Indeks cijena proizvođača u Bosni i Hercegovini se klasificira i po proizvodima i prema industrijskim područjima te obuhvata domaće i vanjsko tržište razdijeljeno na euro i ne-euro zonu. Cijene koje su predmet posmatranja u ovom istraživanju predstavljaju stvarne transakcijske cijena koje pokazuju prihod proizvođača od dobara prodatih stvarnim kupcima. To nikako nisu kataloške ili cijene iz cjenovnika jer im je cilj da reflektiraju sve eventualne popuste, rabate, poreze i ostale namete koji mogu biti uključeni u cijene.dakle, predmet posmatranja jesu cijene koje su zabilježene u momentu kada dođe do same transakcije a ne cijene iz vremena podnošenja narudžbe budući da za velike narudžbe može proteći dosta vremena između momenta narudžbe i momenta isporuke robe. | |||
3.5. Statistička jedinica | Jedinica posmatranja, u ovom istraživanju, je u skladu sa
osnovnim konceptima SNA 1993 pojedinačno, homogeno, proizvođačko tijelo
odnosno preduzeće, što znači da zasebne podružnice, prodajne jedinice ili
administrativne jedinice nisu obuhvaćene, zbog činjenice da ti dijelovi nisu
u mogućnosti samostalno donositi odluke niti izvoditi sve proizvodne
operacije kao ni obračunati cijene samostalno. |
|||
3.6. Statistička populacija | Indeks cijena proizvođača u Bosni i Hercegovini se klasificira i po proizvodima i prema industrijskim područjima te obuhvata domaće i vanjsko tržište razdijeljeno na euro i ne-euro zonu. Cijene koje su predmet posmatranja u ovom istraživanju predstavljaju stvarne transakcijske cijena koje pokazuju prihod proizvođača od dobara prodatih stvarnim kupcima. To nikako nisu kataloške ili cijene iz cjenovnika jer im je cilj da reflektiraju sve eventualne popuste, rabate, poreze i ostale namete koji mogu biti uključeni u cijene.dakle, predmet posmatranja jesu cijene koje su zabilježene u momentu kada dođe do same transakcije a ne cijene iz vremena podnošenja narudžbe budući da za velike narudžbe može proteći dosta vremena između momenta narudžbe i momenta isporuke robe. | |||
3.7. Referentno geografsko područje | Podaci se odnose na Bosnu i Hercegovinu. | |||
3.8 Vremenska pokrivenost | 2007-ongoing. | |||
3.9. Bazni period | 2015. | |||
4. Jedinica mjere | Jedinice mjere koje se koriste su: Indeks (indeksni brojevi), procentualna promjena u odnosu na isti mjesec prethodne godine (stopa) i procenutalna promjena u odnosu na prethodni mjesec (stopa). | |||
5. Referentni period | Mjesec (indeksi i stope). | |||
6. Institucionalni mandat (ovlaštenje) | ||||
6.1. Pravni akti i drugi sporazumi | • Zakon o
statistici BiH, • Višegodišnji statistički programi i godišnji planovi rada BiH, • Metodologija Indeksa proizvođačkih cijena u BiH, • Međunarodne preporuke i priručnici (Eurostat, MMF, UN). |
|||
6.2. Razmjena (posredovanje) podataka | Agencija za statistiku BiH kao proizvođac zvanicne statistike je institucija nadlezna za izradu indeksa proizvođačkih cijena. | |||
7. Povjerljivost | ||||
7.1. Povjerljivost - politika | Povjerljivost statističkih podataka je uređena zakonom a osoblje koje provodi statističko istraživanje ima po istom pravnom osnovu obavezu zaštite povjerljivosti. Zakon o statistici BiH (Sl. glasnik BIH 26/04 i 42/04 - Poglavlje XI - član 23.-29.) utvrđuje princip poverljivosti kao jedan od glavnih principa. Agencija za statistiku BiH distribuira statistike u skladu sa statističkim načelima Kodeksa prakse evropske statistike a posebno sa načelom statističke povjerljivosti. | |||
7.2. Povjerljivost – postupanje sa podacima | Dokument "Pravila o zaštiti statističkih podataka u Agenciji za statistiku" navodi postupke za osiguranje povjerljivosti tokom prikupljanja, obrade i diseminacije - uključujući protokole za osiguranje pristupa pojedinim podacima, pravila za definiranje povjerljivih ćelija u izlaznim tablicama i postupke za otkrivanje i sprječavanje naknadnog otkrivanja, kao i pristupa mikropodacima u istraživačke svrhe. Potpisivanjem Memoranduma o razumijevanju sa Agencijom za statistiku Bosne i Hercegovine, korisnici podataka koji imaju pristup pojedinačnim podacima dužni su: tretirati pojedinačne anonimne podatke kao povjerljive u skladu sa pravila, propise i procedure, osigurati odgovarajuću zaštitu pojedinačnih podataka u skladu s pravilima, propisima i procedurama, štititi prijenos mikropodataka i uništiti medij na kojima se podaci nalaze, kao i prateću dokumentaciju, pet dana nakon objavljivanja rezultati. | |||
8. Politika diseminacije | ||||
8.1. Kalendar objavljivanja | Krajem decembra svake godine, BHAS objavljuje Kalendar publikovanja sa tačnim datumom i vremenom objavljivanja statistike za narednu godinu. | |||
8.2. Pristup kalendaru objavljivanja (link) | Kalendar publikovanja dostupan je na: | |||
https://bhas.gov.ba/Calendar/ | ||||
8.3. Pristup korisnika | Podaci se distribuiraju svim korisnicima putem službene web
stranice Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine: |
|||
https://bhas.gov.ba | ||||
U isto vrijeme nova saopštenja se takođe šalju medijima i svim korisnicima iz baze podataka. | ||||
9. Učestalost diseminacije podataka | Indeks proizvođačkih cijena u BiH se diseminira na mjesečnoj osnovi. | |||
10. Dostupnost i razumljivost | ||||
10.1. Saopćenja | Mjesečna saopćenja o Indeksima proizvođačkih cijena BiH kao i Tematski bilten su dostupni na web stranici Agencije za statistiku BiH, kao i vremenska serija podataka koji se mogu konvertirati u excel format. | |||
https://bhas.gov.ba/Calendar/Category/10 | ||||
10.2. Publikacije | Podaci se također objavljuju u: | |||
https://bhas.gov.ba/Calendar/Category/10 | ||||
10.3. Online baza podataka | Na web stranici Agencije za statistiku BiH se mogu pronaći saopćenja te tematski bilteni od 2007.godine do danas. | |||
10.4. Pristup mikro podacima | Nisu dostupni mikropodaci. | |||
10.5. Drugo | / | |||
10.6. Dokumentacija o metodologiji | Metodološki dokument: Metodologija Indeksi cijena proizvođača u BiH. | |||
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | / | |||
11. Upravljanje kvalitetom | ||||
11.1. Osiguranje kvaliteta | Agencija za statistiku BiH opredijeljena je za osiguranje kvaliteta u izradi službene statistike na osnovu člana 19. stav 1. tačka „Zakon o statistici BiH, Službene novine BiH 26/04; 42/04 ”. Politika upravljanja kvalitetom kao element sistema upravljanja kvalitetom općenito se odnosi na sljedeće komponente: kvalitet poslovnog procesa kao i druge elemente sistema za upravljanje kvalitetom, poput planiranja i kontrole. Kako bi osigurala kvalitet procesa i proizvoda, Agencija za statistiku implementira model upravljanja kvalitetom (TQM) izrađen pomoću CAF alata. Zajednički okvir za samoprocjenu (CAF) je opšti alat za upravljanje kvalitetom koji se preporučuje institucijama iz javnog sektora, inspirisan modelom izvrsnosti Evropske fondacije za upravljanje kvalitetom (EFQM). Proces samoocjenjivanja identificira i prati sve organizacijske rezultate, daje povratne informacije o organizacijskim kapacitetima i rezultatima procesa politike i planiranja. Alat za bodovanje za samoocjenjivanje ima 9 ključnih pokazatelja i 28 kriterija na osnovu kojih je moguće mjeriti postignuti nivo upravljanja i utvrditi koje su kritične tačke za poboljšanja u budućnosti. Ovaj pristup posmatra organizaciju iz različitih uglova istovremeno tj. ima holistički pristup analizi učinka organizacije. BHAS koristi „Smjernice CAF-a za implementaciju“ i plan implementacije u 10 koraka stoga razvijen kako bi pomogao organizacijama da ga koriste na najefektivniji i najefikasniji način. Proces samoocjenjivanja identifikuje i prati sve važne organizacione rezultate i daje povratne informacije o organizacionim kapacitetima i rezultatima procesa politike i planiranja. Ovaj model praćenja kvalitete zahtijeva izradu standardiziranog upitnika koji uključuje sve principe u modelu. Kako bi se osigurao kvalitet statistike, Agencija je izradila dokument Politika i program upravljanja kvalitetom koji je dostupan na web stranici: | |||
https://bhas.gov.ba/data/Dokumenti/Kvalitet/QM_Politika_i_Program_BHAS.pdf | ||||
11.2. Procjena kvaliteta | Kvalitet proizvoda službene statistike (glavni pokazatelji/statistike) redovno se ocjenjuje u izvještajima o kvaliteti putem izračunavanja pokazatelja kvaliteta. S druge strane, procesi uključeni u statističku proizvodnju procjenjuju se posebnim pokazateljima kvalitete procesa u izvještajima o kvaliteti i dodatno kroz GSBPM dokumentaciju. | |||
12. Relevantnost | ||||
12.1. Korisničke potrebe | Ključni korisnici podataka iz statističkog istraživanja su: Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, Direkcija za ekonomsko planiranje pri Vijeću Ministara BiH, Centralna banka BiH, Eurostat, Svjetska Banka, MMF, Statistički odsjek Ujedinjenih nacija (UNSD), ambasade i konzularna predstavništva stranih država. Korisnici ovih podataka su i poslovni subjekti-preduzeća, mediji i opća javnost. Interno se ovi podaci koriste u statistici nacionalnih računa za proizvodnju bruto domaćeg proizvoda. | |||
12.2. Zadovoljstvo korisnika | Anketa
o zadovoljstvu korisnika je provedena u oktobru 2020. godine.: |
|||
https://bhas.gov.ba/News/Read/51 | ||||
12.3. Kompletnost podataka | Stopa
kompletnosti podataka za P: stopa kompletnosti podataka iznosi 100 %. Za ovu statistiku se izračunavaju svi ključni pokazatelji, koji se zahtijevaju prema međunarodnim standardima. |
|||
13. Tačnost i pouzdanost procjene | ||||
13.1. Opća tačnost procjene | / | |||
13.2. Greška uzorkovanja | / | |||
13.3. Neuzoračka greška | Greška obuhvata: Istraživanje cijena proizvođača u Bosni i
Hercegovini se temelji na uzorku proizvoda i njihovih proizvođača odnosno
proizvodne jedinice locirane na teritoriju Bosne i Hercegovine a koja svoje
proizvode plasira na domaćem ili inostranom tržištu (euro i ne-euro zoni).
Dizajn uzorka je izvršen u dvije faze: U prvoj fazi su odabrani respondenti
(proizvodne jedinice) u skladu sa podacima dobijenim Godišnjim istraživanjem
industrije (IND-21) nakon čega su u
drugoj fazi odabrani konkretni proizvodi koji će se posmatrati.
Identifikacija proizvoda je izvršena prema nacionalnoj verziji PRODCOM
nomenklature proivoda (NIP BIH) na način da je provedeno istraživanje
temeljeno na podacima o proizvodnji individualnih preduzeća kojima su
dostavljeni obrasci na kojima je svako od preduzeća za navedene proizvode iz
svog asortimana definiralo stavke. Dakle svaki proizvođač iz uzorka je dobio
priliku da uskladi definiciju unaprijed odabranog proizvoda svom procesu proizvodnje
kako bi se olakšao proces popunjavanja dostavljenih obrazaca od strane
respondenta (proizvođača). Odabir uzorka se vrši jedanput godišnje (obično u
decembru) u skladu sa dobijenim podacima o rastu ili gubitku značaja
određenih proizvoda i proizvođača. Radi konzistentnosti praćenja kretanja
cijena uzorak se ne mijenja u toku godine.
Uzorke proizvođača i proizvoda u Bosni i Hercegovini su odabrali entitetski Zavodi za statistiku za svoj teritorij korištenjem odgovarajućih podataka iz IND-a 21 koji provode njihovi Zavodi te praga za odabir u ulazak u uzorak : za Federalni Zavod za statistiku preduzeća sa 5 i više zaposlenih i više od 100 000 KM godišnjeg prometa a za Republički zavod za statistiku RS 10 i više zaposlenih i 50 000 KM prodaje. Uzorak za teritorij Brčko distrikta BiH je načinjen u podružnici Agencije za statistiku BiH sa djelimično drugačijim kriterijima zbog činjenice da je proizvodnja određenih vrsta proizvoda na navedenom teritoriju specifična i jedinstvena u BiH. Greška mjerenja: kvalitet igra ključnu ulogu u procesu izračunavanja indeksa i utvrđivanja tačnosti dobijenih podataka o kretanju cijena na posmatranom tržištu. Uređivanje podataka uključuje provjeru kvalitete podataka u smislu kompletnosti, koherentnosti i kontinuiteta osnovnih informacija dobijenih od izvještajnih jedinica, i predstavlja jednu od najznačajnijih pripremnih faza izračunavanja i objavljivanja indeksa. Prvu fazu pripreme za unos čini logička provjera dostavljenih podataka koja se odvija u entitetskim Zavodima za statistiku i podružnici BHAS-a u Brčko distriktu. Ta provjera se odnosi na provjeru da li su obrasci dostavljeni pravovremeno, da li su u potpunosti popunjeni u skladu sa datim uputstvima za popunjavanje, da li su podaci koherentni te da li je dostavljena cijena u skladu sa prethodno dostavljenim cijenama za navedene stavke. Ukoliko neki obrazac ne prođe ovu fazu osoblje zaduženo za kontrolu kontaktiraju respodenta. Nakon ove faze dolazi faza samog unosa dostavljenih cijena i sa njima vezanih informacija sa obrasca u za to predviđenu softwersku aplikaciju koja također sadržava određene logičke kontrole kojima se dostavljeni podaci dodatno automatski filtriraju. Aplikacija ima unaprijed zadate intervale kretanja unesenih cijena te automatski prepoznaje cijene koje se nalaze izvan granica (outliere) koje je osoblje zaduženo ponovo provjeriti kontaktiranjem izvještajne jedinice, uspoređivanjem sa sličnim proizvodima ili proizvođačima ili analiziranjem vremenskih serija ovisno o tome o kakvom proizvodu ili proizvođaču se radi. |
|||
14. Pravovremenost i tačnost objave | ||||
14.1. Pravovremenost | Pravovremenost objave prvih rezultata: T+20. Potpuni set indeksa se objavljuje svakog mjeseca u prosjeku 20 dana nakon proteka referentnog perioda radi komplicirane procedure dostavljanja podataka između Zavoda i BHAS-a. Ne objavljujemo preliminarne podatke. Pravovremenost objave konačnih rezultata: rezultati prve objave su ujedno i konačni podaci, zato je pravovremenost konačnih rezultata jednaka pravovremenosti prve objave. | |||
14.2. Tačnost | Tačnost objave - objavljivanje za U: stopa tačnosti objave podataka iznosi 12/(12+0) = 1.0 ili 100 %. Svih 12 rezultata mjesečnog istraživanja statistike cijena smo objavili na predviđeni datuma objave prema Kalendaru publikovanja. Tačnost objave - objavljiivanje za P: T+0. Nema odstupanja između najavljenog i stvarnog datuma objave (prema Kalendaru objavljivanja), s tim da je objavljeni kalendar prilagođen mogućnostima brzine dostave i obrade podataka. | |||
15. Usklađenost i uporedivost | ||||
15.1. Uporedivost - geografska | Unatoč određenim razlikama u korištenim metodologijama među zemljama, PPI se može koristiti i za međunarodna poređenja stopa inflacije. Ipak se primarno koristi na nacionalnom nivou. | |||
15.2. Vremenska uporedivost | Uporedivost za U: Podaci o indeksima proizvođačkih cijena se proizvode i objavljuju od 2007. godine u mjesečnoj dinamici. Dužina uporedivih vremenskih serija za P: Podaci o indeksima potrošačkih cijena BiH se proizvode i objavljuju od 2007. godine u mjesečnoj dinamici. Dužina uporedivih vremenskih serija obzirom da se radi o mjesečnim vremenskim serijama iznosi 14x12 = 168 (mjeseci). | |||
15.3. Usklađenost – cross domain | / | |||
15.4. Usklađenost – interna | Indeksi cijena su strukturalno koherentni, viši nivoi agregacije se deriviraju iz detaljnih indeksa u skladu sa čvrsto utemeljenim procedurama. | |||
16. Troškovi i opterećenje | Godišnji operativni troškovi za provođenje istraživanja ogledaju se u materijalnim troškovima i broju sati koje rade zaposlenici Agencije za statistiku BiH i podružnica Agencije Brčko distrikta. | |||
17. Revizija podataka | ||||
17.1. Revizija podataka - politika | Agencija za statistiku BiH trenutno nema službeni dokument koji se odnosi na politiku revizije. | |||
17.2. Revizija podataka – praksa | Revizija nije planirana niti izvršena. | |||
18. Statistička obrada | ||||
18.1. Izvor podataka | Istraživanje
cijena proizvođača u Bosni i Hercegovini se temelji na uzorku proizvoda i
njihovih proizvođača odnosno proizvodne jedinice locirane na teritoriju Bosne
i Hercegovine a koja svoje proizvode plasira na domaćem ili inostranom
tržištu (euro i ne-euro zoni). Jedinica posmatranja, u ovom istraživanju, je
u skladu sa osnovnim konceptima SNA 1993 pojedinačno, homogeno, proizvođačko
tijelo odnosno preduzeće, što znači da zasebne podružnice, prodajne jedinice
ili administrativne jedinice nisu obuhvaćene, zbog činjenice da ti dijelovi
nisu u mogućnosti samostalno donositi odluke niti izvoditi sve proizvodne
operacije kao ni obračunati cijene samostalno. Prodajna cijena proizvođača
industrijskih proizvoda na domaćem tržištu je cijena po kojoj proizvođač
prodaje svoje proizvode redovnim kupcima na domaćem tržištu u najvećim
količinama, franko utovareno na vagon (kamion) u mjestu proizvođača. U tu
cijenu ulaze regresi ukoliko ih proizvođač ostvaruje, a isključuju se
trgovački rabati i popusti koje prodavac odobrava kupcu, PDV i akcize. Cijena proizvođača proizvoda za strano tržište je cijena na nacionalnoj granici- FOB ( free on board), što znači da prodavac plaća prijevoz robe do luke isporuke i troškove utovara a kupac plaća prijevoz, osiguranje, troškove istovara te prijevoz od odredišne luke do krajnjeg mjesta korištenja. Pomenuta cijena isključuje PDV i slične poreze direktno vezane za promet kao i sve takse i namete na proizvode i usluge koje poduzeća plaćaju dok se eventualno primljene subvencije na proizvode dodaju. |
|||
18.2. Učestalost prikupljanja podataka | Sve cijene se prikupljaju mjesečno u periodu prikupljanja od 21.prethodnog mjeseca do 20.tekućeg mjeseca.Obrazac se dostavlja proizvođačkim preduzećima koji ga popunjenog dostavljaju u centrale Entitetskih zavoda za statistiku koje vrše obradu podataka te izračunate indekse dostavljaju Agenciji za statistiku BiH radi njihova agregiranja za nivo Bosne i Hercegovine. | |||
18.3. Prikupljanje podataka | Podaci se prikupljaju direktnim popunjavanjem papirne forme oobrasca od strane privrednog lica obuhvaćenog istraživanjem. Obrazac se sastoji od unaprijed popunjenog dijela koji sadržava podatke kojima se identificira respondent istraživanja (prema podacima iz registra), podacima o konkretnim proizvodima čije se cijene prate te uputstvom za popunjavanje obrasca. Osim toga na obrascu se nalazi i dio koji popunjava izvještajna jedinica ( preduzeće) a odnosi se na cijene i nužne napomene vezane za njihovo kretanje. Dakle, preduzeće za odabrane stavke definirane opisom, jedinicom mjere i količinom, unosi cijene po kojima se stavka prodaje na domaćem ili ne-domaćem tržištu (euro ili ne-euro zoni) što se naziva snimanjem cijena prema konkretnim specifikacijama (specification pricing). | |||
18.4. Validacija podataka | Kvalitet igra ključnu ulogu u procesu izračunavanja indeksa i
utvrđivanja tačnosti dobijenih podataka o kretanju cijena na posmatranom
tržištu. Uređivanje podataka uključuje provjeru kvalitete podataka u smislu
kompletnosti, koherentnosti i kontinuiteta osnovnih informacija dobijenih od
izvještajnih jedinica, i predstavlja jednu od najznačajnijih pripremnih faza
izračunavanja i objavljivanja indeksa. Prvu fazu pripreme za unos čini
logička provjera dostavljenih podataka koja se odvija u entitetskim Zavodima
za statistiku i podružnici BHAS-a u Brčko distriktu. Ta provjera se odnosi na
provjeru da li su obrasci dostavljeni pravovremeno, da li su u potpunosti
popunjeni u skladu sa datim uputstvima za popunjavanje, da li su podaci
koherentni te da li je dostavljena cijena u skladu sa prethodno dostavljenim
cijenama za navedene stavke. Ukoliko
neki obrazac ne prođe ovu fazu osoblje zaduženo za kontrolu kontaktiraju
respodenta. Nakon ove faze dolazi faza samog unosa dostavljenih cijena i sa
njima vezanih informacija sa obrasca u za to predviđenu softwersku aplikaciju
koja također sadržava određene logičke kontrole kojima se dostavljeni podaci
dodatno automatski filtriraju. Aplikacija ima unaprijed zadate intervale kretanja
unesenih cijena te automatski prepoznaje cijene koje se nalaze izvan granica
(outliere) koje je osoblje zaduženo ponovo provjeriti kontaktiranjem
izvještajne jedinice, uspoređivanjem sa sličnim proizvodima ili proizvođačima
ili analiziranjem vremenskih serija ovisno o tome o kakvom proizvodu ili
proizvođaču se radi. Ukoliko se utvrdi da izvještajna jedinica duži vremenski period ne dostavlja obrasce potrebno je utvrditi razlog zbog kojeg je to tako.Neki od razloga za neodziv mogu biti: premještanje proizvodnje izvan teritorija BiH, diskontinuitet proizvodnje, odbijanje saradnje, zatvaranje preduzeća ili nepoštivanje značaja statistike. Nakon što se utvrdi razlog potrebno je pronaći adekvatnu zamjenu za preduzeće koja će dostavljati cijene za slične stavke. Ukoliko se utvrdi da se za određenu stavku duži vremenski period (duže od tri mjeseca) dostavlja obrazac sa naznakom „nema prodaje“ potrebno je kontaktirati izvješđtajnu jedinicu kako bi se utvrdilo da li stavka više nije reprezentativna ili ju je preduzeće prestalo proizvoditi. Ukoliko je to tako onda je također potrebno pronaći odgovarajuću zamjenu u suradnji sa izvještajnom jedinicom. Sve zamjene se vrše u decembru tekuće godine za prikupljanje cijena za narednu godinu radi održavanja uzorka fiksnim. Nakon navedenih kontrola se vrši obrada cijena, imputacija nedostajućih podataka i izračunavanje indeksa za područje entiteta i Brčko distrikata. Nakon obrade podataka podaci o elementarnim indeksima se dostavljaju Agenciji za statistiku Bosne i Hercegovine koja potom kontrolira konzistentnost podataka između entiteta i priprema izračun i objavu indeksa za teritorij Bosne i Hercegovine. |
|||
18.5. Kompilacija podataka | Indeks cijena proizvođača jeste ponderirana
aritmetička sredina prostih geometrijskih sredina, odnosno indeksi cijena
proizvođača su agregatni Laspeyres-ov tip indeksa temeljen na Jevon-ovom
pristupu. Prvi korak izračunavanja indeksa predstavlja izračunavanje odnosa
cijena odnosno izračunavanje odnosa tekuće i bazne cijene. Budući da se radi
o lančanom indeksu bazna cijena je uvijek ona iz decembra prethodne
godine. Nakon izračunavanja tih odnosa
za svaku stavku koja spada pod jedan proizvod izračunava se prosta
geometrijska sredina izračunatih odnosa budući da ne raspolažemo
informacijama o relativnom učešću svake pojedinačne stavke da bi ih
ponderirali. Nadalje se indeksi agregiraju korištenjem odgovarajućih pondera
odnosno primjenom Laspayere-sove formule. Za državni indeks na svakom nivou
indeksi se izračunavaju množenjem indeksa tog nivoa dobijenim od entiteta sa
učešćem tog entiteta u državi te njihovim zbrajanjem. U Bosni i Hercegovini su ponderi specifični
zbog činjenice da su entitetski Zavodi za statistiku i podružnica BHAS-a ti
koji izračunavaju pondere prema PRODCOM vrijednosti za konkretne proizvode i
ukupan promet kao ponder za preduzeća ( prema podacima IND-a 21). Nakon toga
se ti ponderi koriste za kreiranje strukture pondera na državnom nivou, što
znači da ponderi na državnom nivou predstavljaju učešće pojedinih entiteta i
Brčko distrikta. Dakle, na državnom nivou, se tri vektora pondera povezuju
ponderiranom aritmetičkom sredinom koja se temelji na apsolutnim
vrijednostima pondera entiteta pri čemu su odnosi pondera ustvari odnosi
apsolutnih vrijednosti pojedinog agregata i ukupne vrijednosti svih agregata.
Dakle suma pondera na nivou države predstavlja zbir suma pondera dvaju
entiteta i Brčko distrikta. Na svim nivoima hijerarhijsku strukturu
klasifikacije proizvode čini šest agregata: NIVO AGREGAT 8 cifara PROIZVOD 4 cifre PRODCOM proizvod 3 cifre NACE grupa 2 cifre ODJELJAK 2 slova PODSEKTOR 1 slovo SEKTOR -------- UKUPNO Vrijedi pravilo da je za svaki nivo agregacije suma pondera jednaka 1, osim toga ukupne vrijednosti uzorka i ukupne populacije moraju uvijek biti iste tj.ako neko preduzeće ili proizvod ne bude odabrano u uzorak onda se vrijednost njegove prodaje redistribuira na preduzeća odnosno proizvode koji su odabrani u uzorak unutar istog nivoa agregata korištenjem koeficijenata koji uvjetuju raspodjelu. Na samom kraju se ponderi normaliziraju množenjem sa 1000000. Ponderi se na kraju svake godine usklađuju sa kretanjem cijena odabranih proizvoda i preduzeća zabilježenim u toj godini (odnos decembar tekuće godine na decembar prethodne godine) koji se potom koriste kao ponderi za narednu godinu izračunavanja indeksa. Navedena procedura izračunavanja pondera se odnosi na izračunavanje pondera korištenih pri izračunavanju indeksa cijena proizvođača na domaćem i ne-domaćem tržištu. Struktura pondera za ne-domaće tržište predstavlja relativno učešće prodaje na tržištima euro i ne-euro zone, dok ponder za ukupno tržište predstavlja relativno učešće domaćeg i nedomaćeg tržišta. |
|||
18.6. Prilagođavanje | Ne koriste se statistički postupci za podešavanje serije (metode desezoniranja). | |||
18.7. Sezonsko prilagođavanje | Ne vrši se sezonsko prilagođavanje. | |||
19. Komentar | / | |||